Brev
Giver snart op
Jeg har et kæmpe problem, og jeg ved ikke hvordan jeg skal komme videre.
Jeg kan have en fantastisk dag (som i dag) og så om aftenen når jeg ligger i min seg og skal sove, bliver jeg virkelig ked af det.
Selvmordstanker, føler at intet i livet giver mening, jeg får lyst til at skrige og græde og bare forsvinde. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor.
Please hjælp mig, jeg er bange for at jeg en dag ikke kan klare det mere
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Nogen gange kan det være lidt svært at vide, hvorfor man svinger i humør og stemning. Når du nu har haft en fantastisk dag, så kan det også føles stærkere endnu, når du bliver ked af det ved sengetid. Det er ikke nemt at være i de udsving mellem glæde og blive ked af det. Men det er vigtigt, at du deler de ting med nogen omkring dig. Jeg gætter på, at dine veninder og klassekammerater også kender til at tænke over dagen og blive trist. Mon I får snakket om det med, at humøret kan svinge? Og ved du, at det faktisk er ret normalt og en af de ting, som følger med pubertetens store forandringer?
Tankerne om selvmord er især vigtige, at du får talt med en voksen om. Det kan være en voksen, som, du synes, er god at snakke med. Vil det være muligt at stå op og få en snak med en af dine forældre, når du bliver ked af det om aftenen? Der er mange børn, som tænker meget over tingene, og det der er sket i løbet af dagen.  Især ved sengetid, når der er ro på. Derfor kan det også være overvældende at ligge alene med tanker og følelser. Hvordan mon det vil være at få en af dine forældre ind på værelset og lige snakke dagen igennnem  - eller måske ved spisetid.
Nogen gange glemmer vi at spørge hinanden om, hvordan dagen er gået, eller hvordan man har det. Hvis det er noget, I også kommer til at glemme hjemme hos dig, så kunne det være en idé at foreslå det til dine forældre. Eller måske kan du fortælle om din dag, så de kan spørge ind til dig og din dag?
Du er meget velkommen til at ringe eller skrive ind til os på 116111. Måske har du brug for at få en snak om de ting, jeg har skrevet til dig?
Kærlige tanker fra
BørneTelefonen