Jeg vil bare gerne dø

Hej

Jeg har haft det dårligt med mig selv i 4 år på vej til mit 5 år, jeg har selvmords tanker, jeg gør selvskade på mig selv, jeg er blevet mobbet, min far tortureret mig som barn og slog mig, har adskillige ar fra ham ik kun fysik, men også psykisk,

har forsøgt at dræbe mig selv 3 gange, det virkede ikke, min smerte bliver kun være for hver dag der gør, har taget stoffer, for at få mig selv til at fokusere på noget andet, har været forelsked i en pige, og da jeg sagde til hende hvordan jeg havde det, snakkede hun kun ned til mig.

Hun sagde at jeg var for grim, uværdig af hendes kærlighed osv. mine forældre er skilt har været det i lang tid, alle mine “venner” har givet mig en kniv i ryggen, har kun to venner tilbage…

Jeg fik et arbejde, det har holdt mig kørende i 1 år mere, men jeg er ved at miste håbet igen. Mine forældre ved det ik, er bange for at fortælle dem det, fordi min mor går igenmen tabt af familiemellem min far har jeg ik set i 8 år, og snakker ikke.

Håber i kan hjælpe mig, for jeg føgler der er ikke nogen som kan.

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige dreng

Det lyder virkelig ikke rart, det du er blevet udsat for. Hvor er det modigt af dig at skrive herind.

At blive udsat for vold, både psykisk og fysisk, er noget der sætter dybe spor i sjælen og i ens tanker. Især når man har været udsat for det af en person, som står en meget nær, i dit tilfælde din far.

En meget normal reaktion fra personer, der har været udsat for sådan noget, er at prøve at ”pakke det væk”. Altså at prøve at gemme traumerne væk fra bevidstheden, så man ikke skal gå og tænke på det i sin hverdag.

Hvis man prøver at pakke et problem væk, der ikke er løst eller bearbejdet, kan det i stedet begynde at fylde mere og mere, og til sidst være helt overvældende.

Tankerne som man har forsøgt at pakke væk, kommer i stedet tilbage, og begynder at fylde mere og mere.

Til sidst kan de være næsten helt umulige at holde ud, hvorfor der er mange der laver selvskade, eller begynder og drikke eller tage stoffer for at dulme det. Som du selv beskriver, kan det endda blive så slemt at man forsøger at begå selvmord.

Når man har det dårligt på den måde, du beskriver, er det vigtigt, at man får professionel hjælp. En god måde at få hjælp på er først at tage en tur op til sin egen læge.

Ens egen læge er uddannet i at vide, hvad der vil være bedst for en, og kan ofte henvise til en psykolog eller anden specialiseret hjælp. De er vant til at snakke med børn og voksne, der har det dårligt, og ved hvordan det bedst skal håndteres.

En psykolog og i nogle tilfælde en psykiater kan hjælpe en, når man har det dårligt på den måde, som du beskriver. De kan hjælpe med at få bearbejdet de ting, man har været udsat for, og lægge en plan for, hvordan man skal få det bedre.

Det vigtigste er, at du får snakket med din egen læge.

Udover dette er en anden mulighed at kontakte ”Headspace”. Headspace er åbent for alle, også hvis man ikke bor i en af de 15 Headspace-byer. Du kan vælge at være anonym ligesom hos BørneTelefonen.

Headspace tilbyder også samtaleforløb og har mulighed for at gå med dig til en aftale hos læge, kommune eller andre relevante steder.

Man kan kontakte Headspace her: Headspace

Det lyder ikke rart, den måde pigen du var forelsket i afviste dig på. Når hun siger sådan nogle ting, når du fortæller om din kærlighed til hende, er det et tegn på at hun ikke er særlig moden.

Har du mon selv tænkt over, hvor modigt det var af dig at turde fortælle hende om, hvad du følte? Det er der rigtig mange, der ikke tør. Alle har ret til at afvise nogen, hvis man ikke føler det samme som de gør, men man bør gøre det på en ordentlig måde.

Jeg håber, at du hurtigt får bedt om hjælp – du er med dit brev hertil allerede godt på vej. På den måde kan du genfinde det håb, som du fandt, da du fik dit nye job.

Andre unge end dig har fået hjælp, så trangen til at skade sig selv er forsvundet. Det kan også ske for dig. Du fortjener livet og din ungdom. Verden har så meget at byde på som du skal nå at se!

Det tager typisk nogle dage før, man kan få en tid hos sin egen læge.

Hvis du pludselig står i en situation, hvor tankerne bliver helt voldsomme og påtrængende, er der også akut hjælp at hente.

Det er noget, der hedder en psykiatrisk skadestue. Her er der erfarne mennesker, der kan hjælpe en akut, hvis man har tankemylder, har det dårligt eller tænker på for eksempel selvmord. På linket her kan du se, hvor der ligger en psykiatrisk skadestue nær dig.

Du er også altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111 hvis du får brug for at snakke.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.