Brev
Aggressiv papfar
Hejsa
Jeg er en pige på 13 år som har 3 søskende en lillebror på 11, en lillesøster på 6 og en lillesøster på 4.
Jeg har en mor men ikke en far men jeg har en papfar. Ig min mor og oaofar skændes meget tit og mine lillesøstre bluver ked af det.
Han råber og er aggressiv mod min mor og mig han har slået mine søskende og min mor men ikke mig. Han råber altid af mig og det gør mig sur og ked af det og det er svært at snakje med min mor om det.
Han præver at give gaver til mig som undskyldning men det gider jeg ikke fordi han bliver bare sur på mig igen vi har ikke snakket sammen i lang tid og det har jeg heller ikke lyst til.
Han har også en gang slået mig på røven og det var klamt.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi jeg er så træt af det og får selvmordstanker.
Hvad skal jeg gøre…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Hvor er jeg glad for, at du har skrevet herind til BørneTelefonen. Det viser en kæmpe styrke, når man tør at bede om hjælp. Især når du oplever sådan nogle voldsomme ting derhjemme. Det viser mig, at du er både meget stærk og modig! Jeg vil gøre alt hvad jeg kan, for at forsøge at hjælpe dig.
Du har skrevet i dit brev, at din mor og dine søskende bliver slået af din papfar. Det er for det første vigtigt for mig at fortælle dig, at det aldrig er okay at slå. Og at det aldrig kan være din, din mors eller dine søskendes skyld, at din papfar slår dem.
Bare fordi du ikke bliver slået af ham, betyder det ikke, at det ikke går ligeså meget ud over dig. Du skriver, at han råber af dig, bliver aggressiv, og engang har slået dig i numsen. Der er intet af det, der er okay. Jeg ved ikke, om du allerede ved det, men det står i loven, at forældre ikke må slå. Det gælder også papforældre, og alle andre voksne. Du og dine søskende har ret til at blive passet godt på og være trygge derhjemme. Det du beskriver, er ikke et trygt hjem lige nu. Det lyder til, at din mor og din papfar har svært ved at passe godt på jer lige nu.
Det kan være, at din mor har brug for at få hjælp til, hvordan hun kan hjælpe dig og dine søskende? Så er hun i hvert fald meget velkommen til at ringe til vores ForældreTelefon på 35 55 55 57.
Du skriver, at din papfar prøver at give dig gaver som en undskyldning. Du skriver også, at du ikke tager imod dem, og at du ikke snakker med ham og ikke har gjort det længe, fordi du ikke har lyst. Jeg synes, at du er super sej, at du tør at sige fra, og ikke tage imod hans gaver eller snakke med ham. På den måde viser du ham, at det ikke er i orden, det han gør, og det er både stærkt og modigt af dig.
Det at han prøver at undskylde betyder måske, at han fortryder, det han har gjort, men har svært ved at styre sin vrede, så det sker igen. Det betyder ikke, at det på nogen måde er okay, det han gør ved jer.
Du skriver, at det er svært at snakke med din mor om det. Det kan jeg godt forstå. Jeg tænker, om der mon er en anden voksen, som du er tryg ved og synes er sød, som du har lyst til at fortælle det til? Måske en bedsteforældre, en nabo, en lærer eller en anden voksen. Det vigtigste er bare, at det er en, du kan lide.
Jeg kan forestille mig, at det måske kan være rigtig svært og grænseoverskridende at fortælle en voksen, hvad der foregår hjemme hos jer. Rigtig mange børn fortæller os, at de synes, at det er rigtig svært at gøre. Måske det hjælper lidt at vide, at du ikke er alene om at have det sådan.
Men det er rigtig vigtigt, at man fortæller en voksen, når man bliver slået, eller ikke har det godt derhjemme, så man kan få hjælp til at få det stoppet. Loven siger nemlig, at alle voksne i Danmark har pligt til at hjælpe et barn, der er udsat for vold. Det betyder, at hvis du fortæller en voksen, at du/I er udsat for vold, så skal den voksne sørge for at hjælpe dig.
Du kan evt. skrive de ting ned, som sker derhjemme. Sommetider kan det være svært at sige det højt. Hvis stemmen svigter dig, kan du altid vise dem papiret, hvor du har skrevet det hele ned.
Hvis du ikke har lyst til at fortælle det til en voksen, du kender, så kan en bisidder fra BørneTelefonen hjælpe dig med at snakke med kommunen.
Jeg ved ikke, om du ved det, men kommunen er et sted, som bl.a. skal hjælpe børn, der ikke har det godt derhjemme. I kommunen arbejder mennesker, som hver dag hjælper familier med svære problemer. Kommunen kan tale med din familie og give dem støtte, så de voksne lærer at gøre andre ting end at slå og råbe af børn. Kommunen skal hjælpe børn og familier, der ikke har det godt, og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig, din papfar og din familie.
Vores bisiddere er gode til at hjælpe børn med at få sagt det, der er svært at sige, og med at forstå det, de voksne fortæller dem. Bisidderen kan møde dig, hvor det passer dig: På en café, på biblioteket, i en park eller hvor som helst I to aftaler. Bisidderen lytter til dig og fortæller dig om de muligheder, der er for at få hjælp. Ikke kun til dig – men også til din familie.
Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår. Jeg giver dig også et link til en video: Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Så kan du høre lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår. Det er gratis at få en bisidder.
Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning.
Du kan også se en video om, hvordan bisidder Anette har hjulpet en anden ung pige, der hedder Terese her: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår.
Til sidst vil jeg sige, at du har mulighed for at tale anonymt med en rådgiver i din kommune. Det kan føles som et mindre skridt og være et godt sted at starte. Du finder den anonyme rådgivning ved at google din kommunes navn + anonym rådgivning for unge. F.eks.: “Odense kommune anonym rådgivning for unge”.
Så finder du et nummer på rådgivning, hvor du kan være anonym. Så kan kommunen fortælle dig om, hvordan de kan hjælpe. De har mange måder at hjælpe på.  Som sagt: Du har behov for – men også ret til – hjælp. Vær ikke bange for at ringe. Den voksne, du taler med, vil have fokus på at hjælpe dig og din familie.
Jeg synes, at du har været så modig, at du har valgt at skrive til mig, hvad der foregår hjemme hos jer. Det at du har skrevet ind, fortæller mig, at du tror på, at I kan blive fri for volden. Jeg håber, at mit brev til dig kan hjælpe. Og ellers så husk på at du altid må skrive eller ringe til BørneTelefonen. Vores telefonnummer er 116111.
Jeg håber, at du får hjælp, og at det bliver trygt og godt at være dig. Jeg ønsker alt det bedste for dig.
De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen