Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej jeg er en pige på 14 år, og er meget forvirret. Jeg tror at jeg er til piger men jeg har også researchet lidt og en quiz sagde at jeg var 97% biseksuel. Da jeg så det racede mit hjerte derud af, både fordi det var så præcist men også fordi det på en eller anden måde føltes som om at det var ulovligt. Jeg tror at jeg jeg godt kan lide en af mine tætte veninder… Jeg ved ikke om jeg skal sige det eller om jeg skal vente eller om jeg bare overhovedet ikke skal sige noget som helst. Jeg er nemlig bange for at hvis jeg siger det så vil det blive alt for akavet.
Det føltes også helt forkert at kunne lide en person, og jeg tænker ofte om det ikke er for tidligt at kunne vide at man kan lide nogen. Jeg håber at jeg har puttet det i den korrekte kategori. Det er anonymt ikke?
-Håber at i ville kunne hjælpe mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14-årige pige.
Hvor er jeg glad for, at du rækker ud, når du ikke ved, hvad du skal gøre.
Jeg vil starte med at sige, at du kan være helt rolig – du er altid anonym hos os!
Du skriver i dit brev, at du er meget forvirret. Du tror, du er til piger, men du er ikke sikker. Du har researchet lidt og taget en test, der sagde, at du var 97% biseksuel.
Jeg synes, det er vildt sejt, at du reagerer på din usikkerhed og prøver at lære mere om dig selv.
Men jeg vil sige til dig, at det er rigtig svært at måle seksualitet i procent. Seksualitet er mere en følelse. Det er ikke noget, man som sådan kan tage en quiz om og måle ud fra nogle spørgsmål.
Det er super fint, at du mærker efter, hvad du føler dig tiltrukket af. Du skriver selv, at du tror, du er tiltrukket af piger. Det er helt okay. Og det er lige så okay, at du ikke er sikker. Det behøver du slet ikke at være. Det er fint bare at opdage, at der er noget, der tiltrækker dig, og noget der ikke gør.
Måske finder du et mønster i, hvem du forelsker dig i på et tidspunkt, som kan gøre dig klogere. Jeg forstår godt dit behov for at passe ind i en kategori og kunne sige ”jeg er homoseksuel” eller ”jeg er biseksuel” eller noget helt tredje. Man kan opleve, at det giver noget ro at høre til i en kategori med nogle andre. Men det behøver man faktisk slet ikke. Seksualitet er forskelligt fra person til person.
I din alder er det også helt almindeligt at være i tvivl. Vi taler med mange unge, som ikke er sikre på deres seksualitet og som har brug for at mærke efter og måske eksperimentere lidt for at blive klogere.
Hvis du har brug for at tale med nogen, der ved mere om det, så tjek evt. LGBT+ Danmark ud. Her kan du få svar på spørgsmål om alt fra køn og krop til seksualitet. Du er anonym, og det er et trygt rum, hvor du bliver mødt i øjenhøjde.
Du skriver også, at du tror, du godt kan lide en af dine tætte veninder. Du ved ikke, om du skal sige det til hende. Du er bange for, at det vil blive akavet. Du er også i tvivl, om det er for tidligt at vide, om man kan lide nogen. Og så nævner du, at det føles helt forkert og ulovligt at kunne lide en person.
Det er svært for mig at fortælle dig, om det er en god idé at sige til din veninde, at du kan lide hende. Måske kan du mærke efter, hvad der føles godt indeni dig? Hvis det fylder så meget for dig, at du bare bliver nødt til at sige det højt, så tror jeg, det vil være en god idé. Måske vil din veninde være støttende?
Jeg ved heller ikke, om din veninde har det på samme måde med dig. Men måske kan du starte med at sige, at der er noget svært, du gerne vil fortælle hende. Om hun har tid til at snakke? Så kan du fortælle hende, at du er rigtig glad for hende.
Måske kan det være rart at få sagt højt? Det kan jo være, at din veninde bare bliver glad for komplimentet og sætter pris på det. Det er overvejelser, du kan gøre dig. Jeg tænker, at du kender din veninde godt. Derfor kan du måske næsten gætte på forhånd, om hun vil tage det pænt, hvis du siger det til hende?
Uanset hvad, så er det vigtigt for mig at fortælle dig, at der hverken er noget forkert eller ulovligt i at kunne lide en person. Det er meget normalt at begynde at kunne mærke sådan nogle følelser i teenage-årene.
Kærlighed og seksualitet rammer så forskelligt fra person til person.
Du gør intet forkert ved at udforske din seksualitet og dine følelser – tværtimod. Det er et sundt tegn at kunne mærke efter i sig selv.
Men giv det tid! Du behøver ikke at være afklaret med hvem du er i din alder. Faktisk behøver du aldrig at blive afklaret, for vi udvikler os hele livet og bliver klogere og klogere. Så giv dig selv tid og ro til at mærke efter.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Tag fat i LGBT+ hvis du føler for det. Her vil du kunne finde flere gode råd.
Ellers er du selvfølgelig altid velkommen til at ringe til os på 116111. Vi sidder klar dag og nat til at lytte og vejlede helt gratis og anonymt.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen