Kys,hump osv som små

Hej.

Dette brev er lidt mærkeligt.
Da jeg gik cirka i 2-3-4 klasse (kan ikke huske helt præcis) så legede jeg med 3 veninder men ikke alle på en gang.

Engang var jeg hjemme hos den ene veninde hvor vi åbenbart havde den skøre ide at vi skulle kysse og humpe hinanden osv. Kan ikke huske helt præcist. En anden gang da jeg var sammen med en anden veninde så gjorde vi det samme. Tredje gang da jeg var sammen med en veninde gjorde vi det også. Skal lige siges jeg ikke er til piger eller noget.

Ved ikke hvem der startede det men det kørte bare rundt, tror ikke det var hver gang vi havde en lege aftale. Men mine 3 veninder gjorde det også med hinanden så det var ikke bare mig.

Den ene er biseksuel nu og har ikke kontakt til de 2 andre men de går stadig på min skole. Jeg ikke hvad der skete eller hvad vi tænkte men det dukker bare op i hovedet nogle gange. Kan huske det lidt men ikke præcist. Ved ikke om de kan huske det at de gjorde det med mig men de har fortalt for nogle år siden at de gjorde det med hinanden og grinte ad det men gider ik at tage det op da det er mærkeligt, synes jeg, og fordi jeg ikke er tætte veninder med dem.

Ved ikke om det er en form for seksuelt overgreb eller “voldtægt” men vi var jo alle sammen med til det og sagde ja. Jeg synes bare det ubehageligt at tænke på og ved ikke om vi er de eneste der har gjort det før, håber ikke…kan ikke finde noget online om det. Men det ikke noget der “trigger” mig eller gør ting for mig svære.

Ved ik om vi gjorde det dengang fordi vi var nysgerrige og havde lært uge sex, set videoer osv. De andre 2 veninder sagde også de så porno videoer derhjemme i deres skab da de var små. Ved ikke om det er normalt men synes bare det forkert i den alder. Håber det er normalt eller det bare er en start på puberteten.

Ved ikke om der er noget konkret svar vil bare få lidt en “titel” eller begrundelse over det her.

Ved heller ikke hvad for en kategori det her skal være under. Men jeg ved 100% jeg ikke er lesbisk, til piger eller noget

KH mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Pige

Hvor er det godt du skriver her på BørneTelefonen hører vi tit fra børn og unge der har spørgsmål om seksuelle oplevelser så du er bestemt ikke alene

Jeg syne, det er godt, at du spørger, når der er noget du undrer dig over og jeg kan godt forstå, at du vil vide om det I gjorde er normalt.

Først vil jeg sige at det er godt at høre, at det ikke er noget der “trigger” dig. Det fortæller mig, at selv om du måske synes, det er mærkeligt i dag, så har det nok ikke være en overskridelse af din grænser dengang.

Du spørger, om det er en form for seksuelt overgreb eller “voldtægt” . Efter som I alle har sagt ja lyder det ikke til at have være tilfældet blandt dig og dine veninder (de griner jo af det i dag). Selvfølgelig er det jo muligt, at der er én iblandt dem, der føler deres grænser er blevet overskredet – men det er jo ikke til at vide, medmindre vedkommende fortæller det.

Du fortæller også at du ikke kan lide at snakke om det, da du syntes det var mærkeligt og ikke er så tætte med dem længere. Det synes jeg er godt – at du kan føle efter og mærke dine grænser.

Dit overordnede spørgsmål virker til at være, om det I gjorde, var normalt/forkert. Til det vil jeg fortælle dig, at det er helt normalt at udforske og afprøve sig selv i starten af puberteten.

Der er mange der begynder at undersøge, hvordan der krop og private områder virker fx ved at humpe. Det er også mange, der prøve at øve sig i at kysse. Det er heller ikke usædvanligt at gøre det sammen med venner/ veninder

Både drenge og piger begynder i den alder at gøre ting man måske senere vil finde mærkelige eller pinligt fordi det hele er nyt.

Nogle drenge begynder at sammenligne deres tissemands størrelser

Nogle piger begynder at onanere sammen

Det i har lavet sammen er ikke unormalt eller forkert og så længe i alle har det godt med det – så er det bare et godt men mærkeligt minde. Det betyder heller ikke, at du er er lesbisk så hold fast i dine forståelse af dig selv

Håber mit svar har kunne hjælp dig, så du ikke skal gå og føle at du/i har gjorde noget forkert. Husk på at det er ok at du ikke vil mindes om det og snakke om det. Men vis du bliver ved med at have det dårligt så syntes jeg du skal overveje at snakke med en voksen

Det kan fx være os på nummeret 116 111 eller skrive ind til os igen. Du er også velkommen til at skrive eller ringe ind med andre spørgsmål

Hilsen BørneTelefonen

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

få flere gode råd og viden om seksuel orientering

Er jeg homoseksuel? biseksuel? Aseksuel? Og hvornår er man overhoved sikker? Det er spørgsmål, som vi oplever, fylder meget på BørneTelefonen.

Der findes ikke noget rigtigt eller forkert svar. Det kan være meget forskelligt, hvordan man mærker sin seksuelle orientering. Nogle oplever også, at deres seksualitet ændrer sig flere gange i livet. Det handler om, hvad du føler dig tryg og godt tilpas med.

Her kan du teste din viden om seksuelle orienteringer, få andre børn og unges gode råd til at springe ud, og få hjælp til hvordan du kan blive mere tryg ved din seksualitet