Jeg føler mig ikke god nok

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år.

Tak fordi du skriver til BørneTelefonen. Hvor er det godt du skriver, for jeg kan fornemme, du ikke helt ved, hvordan du skal gribe din situation an. Jeg vil gerne hjælpe dig.

Du fortæller, du er aseksuel. Selv om du har vidst det længe, så har du fået en kæreste. Når man er aseksuel, så oplever man ikke så stor tiltrækning til andre mennesker. Det betyder ikke, at man slet ikke føler sig tiltrukket af andre – bare at det er en svagere følelse. Kan du genkende det?

Du fortæller, du er glad for din kæreste og derfor også usikker på dig selv. Som jeg forstår det, så bliver du usikker, fordi du ikke føler dig klar til visse ting? Jeg fornemmer, du med “visse ting” mener ting, som man typisk gør, når man er kærester med et andet menneske. Altså fx at kysse, holde i hånd eller endda har sex. Har jeg ret i det? Jeg fornemmer også, du måske føler dig en smule presset?

Når jeg skriver sådan, så er det fordi, du fortæller , at din kæreste er okay med at tage tingene langsomt, men du er bange for, hun snart mister interessen. Måske føler du dig derfor presset til at gøre “visse ting”, før du er klar?

At være kærester kan indeholde mange ting. Mange opfatter det at være kæreste som at man skal holde i hånd, kysse, kramme og måske dyrke sex. Men man kan også godt være kærester uden at være fysisk tætte sammen. Fælles for begge dele er, at dig og din kæreste skal være enige om, hvordan I skal være kærester.

Selv om du skriver, at din kæreste er ok med, hvordan du har det, så vil jeg foreslå, du taler med hende igen – selv om det måske både er svært og kan være akavet. Vi ved i hvert fald fra andre unge, at det kan være svært at snakke om emner som intimitet og forventningerne til hvordan man skal være kærester.

Men når jeg foreslår det, så er det også fordi, at jeg ved hvor rart det har været for andre at få det ud. Det kan nemlig blive et problem, som hurtigt kan fylde ret meget inde i hovedet.

Man kan forestille sig, at det for nogle er lidt ligesom en ballon, som bare bliver større og større. Når du får fortalt det, du går og spekulerer på, så fiser luften ud af ballonen, og problemet bliver til at overskue. Måske du kan forestille dig det?

At være gode kærester sammen er bedst, hvis man er ærlig overfor hinanden. Og derfor tænker jeg også det kan være godt for jeres forhold, at I taler om, at du føler dig presset.

Måske finder du ud af, når I taler sammen at du får mere lyst til at kysse og være fysisk tæt? Måske finder du ud af, at du ikke har lyst til det. Begge dele er helt ok!

Her til sidst får jeg også lyst til at fortælle dig om nogle steder, hvor du ligesom på BørneTelefonen kan få rådgivning. Disse steder snakker ofte med unge, som har spørgsmål til sex og kroppen og herunder det at være aseksuel.

Vi hører ofte fra unge at det er rart at vide, at man ikke er alene. Og jeg tænkte derfor du måske også synes det var rart, at få nogle steder, hvor du kan finde andre, som har stået i samme situation som du.

Du kan tjekke Privat snak ud. Det er en brevkasse, hvor du kan stille spørgsmål og læse andres spørgsmål og de svar, de får.

Du kan også kigge på sexlinjens hjemmeside. Her kan du både skrive, ringe eller chatte med  dygtige rådgivere, som vil kunne give dig råd og vejledning.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Hvis der stadig er noget der fylder indeni dig, så ring endelig til BørneTelefonen på 116 111.

Vi vil meget gerne tale med dig.

Mange hilsner fra Børne Telefonen

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

få flere gode råd og viden om seksuel orientering

Er jeg homoseksuel? biseksuel? Aseksuel? Og hvornår er man overhoved sikker? Det er spørgsmål, som vi oplever, fylder meget på BørneTelefonen.

Der findes ikke noget rigtigt eller forkert svar. Det kan være meget forskelligt, hvordan man mærker sin seksuelle orientering. Nogle oplever også, at deres seksualitet ændrer sig flere gange i livet. Det handler om, hvad du føler dig tryg og godt tilpas med.

Her kan du teste din viden om seksuelle orienteringer, få andre børn og unges gode råd til at springe ud, og få hjælp til hvordan du kan blive mere tryg ved din seksualitet