Brev
Voldtaget af klassekammerater
Hej BB..
Det var mandag eftermiddag og jeg skulle feje i klassen (Jeg var duks den uge). Nogle af drengene fra min parallelklasse og fra min klasse kom ind i klassen, og begyndte at skubbe og røre ved mig. I starten var det sjovt, men så kunne jeg mærke at det blev seriøst. Jeg prøvede at sige fra, og prøvede også at løbe ud at klasselokalet, men de holdt fast i mig. De flåede min trøje af mig, lagde mig ned på bordene og begyndte at hive deres bukser ned. Den ene trak gardinerne for, mens fire andre holdt mig fast og den femte voldtog mig.
Måske er det min egen skyld, måske gjorde jeg ikke nok modstand? Jeg kan stadig se deres ansigter for mig, da de på skift voldtog mig. Jeg har endnu ikke fortalt det til nogen, er bange for hvordan folk vil reagere. Kan i hjælpe mig med at komme over dette og så jeg kan finde ud at hvordan jeg komme over dette. Nogle af drengene har sagt undskyld og de har sagt at de fortryder det, men det nager mig stadig.
Hilsen M…., 15 år.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det flot og modigt, at du har skrevet her til BørneBrevkassen om den forfærdelige oplevelse, du havde en mandag eftermiddag i klasselokalet. Du har ikke skrevet i dit brev, hvor lang tid der er gået, siden det skete, men jeg gætter på, at du måske har taget mod til dig et stykke tid..?
Jeg kan godt forstå, hvis det kan have taget et stykke tid for dig at kunne fortælle om voldtægten. Du har været udsat for et voldsomt overgreb, og det er meget normalt, at det kan tage et stykke tid, før man overhovedet kan holde ud at tænke på det og skrive/tale om det. Men vejen frem mod at få det bearbejdet starter som regel med at tage mod til sig og fortælle det til nogen - som du har fundet styrke til at gøre nu. Hvor er det bare sejt gået.
Jeg lagde mærke til, at du skrev, at du er i tvivl, om det måske var din egen skyld, fordi du ikke fik sagt tydeligt fra. Sådan en tanke kan (desværre) ofte dukke op hos piger, der har været udsat for voldtægt, men jeg vil gerne sige til dig, at det på ingen måde var din skyld! Det, som de drenge fra din klasse og paralleklasse har gjort, er ulovligt og helt uacceptabelt.
Du fortæller, at nogle af drengene har sagt undskyld, men at det stadig nager dig. Jeg tænker, at selvfølgelig må det nage dig, og hvor er du bare sej at du har kunnet gå i skole og se dem i øjnene lige siden. Det må have krævet en kæmpe styrke af dig..?
Du er bekymret for, hvordan folk vil reagere, hvis du fortæller det, og det kan jeg sagtens forstå. Sådan har mange det efter at være blevet krænket, og derfor er der desværre også mange overgreb, som aldrig bliver fortalt om - og mange piger og drenge, som går med en tung hemmelighed alene. Måske har du bekymringer, om hele skolen får det at vide, hvis du fortæller det, og måske er du i tvivl, om de vil tro på dig..?
Men jeg tror på dig, og på at du vil kunne finde en voksen tæt på dig, som du føler dig tryg ved, og fortælle hvad der skete den mandag. Måske vil det hjælpe dig at vise vedkommende dit brev her til BørneBrevkassen og mit svar, hvis det er svært at få det fortalt..?
Der er flere måder, en betroet voksen vil kunne hjælpe dig. For det første tænker jeg, at det vil lette dig enormt, at der er en, der kan lytte til dig og trøste dig. Og for det andet tænker jeg, at den voksne vil kunne hjælpe dig med at finde frem til noget mere professionel hjælp, f.eks. en psykolog, som du kan tale med om oplevelsen og få den bearbejdet, så du kan komme videre.
Så i første omgang håber jeg, at du kan finde frem til sådan en god voksen - hvis du tænker rigtig grundigt over de voksne du kender (lærere, mostre, tanter, veninders møder, forældres venner, trænere...), er der så mon én, du tænker vil lytte til dig og tro på dig?
Måske har du i første omgang lyst til at prøve, hvordan det vil være at fortælle det til en anonym voksen på BørneTelefonen, så du får "øvet dig" på, hvordan du vil kunne sige det? Du kan ringe på 116 111 alle hverdage kl. 11-23 og lørdage 13-17. Rådgiverne er vant til at tale med børn og unge om svære ting, og måske kan du uddybe nogle af de ting, jeg har spurgt dig om her i brevkassen og på den måde finde frem til, hvordan du bedst kan få hjælp.
De bedste tanker,
BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.