Voldtaget

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år,

Det er en forfærdelig ting, du har været udsat for og det fortæller din krop dig hver gang, du ikke kan sove.

Jeg ved godt, at det kan være svært at sige det højt, men det er desværre også det, der vil hjælpe dig med at bearbejde det, du har været udsat for og komme videre. Nogle gange kan det være nemmere at tale om ting med en “fremmed” fordi man ikke har nogen relation til personen og derfor ikke på samme måde bekymrer sig om, hvad de siger til det eller tænker om en. Måske har du i virkeligheden brug for at snakke med en professionel, som kan hjælpe dig med at få en hverdag uden at du er bange og ikke kan sove. Den professionelle hjælp kan måske også gøre, du vil føle det er nemmere at åbne op for din mor.

Du kan henvende dig til din læge og fortælle om det du har oplevet og om dine tanker og følelser. Lægen vil kunne henvise dig til en psykolog. Du har også muligheden for at kontakte Center for Voldtægtsofre de har centre rundt omkring i landet. Det er helt gratis og kræver ikke en henvisning. Her er fx psykologer du kan tale med og du skal vide, der er mange der først henvender sig flere år efter voldtægten for at få hjælp. Man skal som du først føle sig klar.

Det kan også være, at du kan få din farmor til at hjælpe dig med at sige det til din mor? Jeg tænker, at det vil være en stor lettelse for dig, at få det sagt til hende og samtidig vil hun da også kunne være der til at støtte dig, når du har det svært.

Jeg håber, at du giver dig selv lov til at få hjælp og komme videre med dit liv. Det er alt for tidligt i livet at have det sådan og alt for mange år allerede, at du har måtte leve med det!

Husk du altid er velkommen til at ringe til os på 116 111, hvis du har brug for at snakke, når du fx ikke kan sove eller skrive på vores chat eller SMS.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.