Brev
Voldtaget
Hej
jeg er en pige på 18 år
jeg blev voldtaget af min bedsteven på mit 12 års fødselsdag og blev gravid af det. Efter det kom jeg ind i et stort alkohol og hash forbrug, og brugte lang tid på at ikke at være i skole men bare ligge derhjemme og være bange.
jeg går stadig og er bange og ved ikke om jeg skal fortælle mine forældre det, min farmor og kæreste ved det. Som de eneste.
mit problem er jeg ikke kan sove, og det gør så jeg er træt og ikke fungere på andre tidspunkter. Min mor prøver at få mig til at fortælle hende hvad der sker når jeg prøver at sove men det kan jeg ikke
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år,
Det er en forfærdelig ting, du har været udsat for og det fortæller din krop dig hver gang, du ikke kan sove.
Jeg ved godt, at det kan være svært at sige det højt, men det er desværre også det, der vil hjælpe dig med at bearbejde det, du har været udsat for og komme videre. Nogle gange kan det være nemmere at tale om ting med en “fremmed” fordi man ikke har nogen relation til personen og derfor ikke på samme måde bekymrer sig om, hvad de siger til det eller tænker om en. Måske har du i virkeligheden brug for at snakke med en professionel, som kan hjælpe dig med at få en hverdag uden at du er bange og ikke kan sove. Den professionelle hjælp kan måske også gøre, du vil føle det er nemmere at åbne op for din mor.
Du kan henvende dig til din læge og fortælle om det du har oplevet og om dine tanker og følelser. Lægen vil kunne henvise dig til en psykolog. Du har også muligheden for at kontakte Center for Voldtægtsofre de har centre rundt omkring i landet. Det er helt gratis og kræver ikke en henvisning. Her er fx psykologer du kan tale med og du skal vide, der er mange der først henvender sig flere år efter voldtægten for at få hjælp. Man skal som du først føle sig klar.
Det kan også være, at du kan få din farmor til at hjælpe dig med at sige det til din mor? Jeg tænker, at det vil være en stor lettelse for dig, at få det sagt til hende og samtidig vil hun da også kunne være der til at støtte dig, når du har det svært.
Jeg håber, at du giver dig selv lov til at få hjælp og komme videre med dit liv. Det er alt for tidligt i livet at have det sådan og alt for mange år allerede, at du har måtte leve med det!
Husk du altid er velkommen til at ringe til os på 116 111, hvis du har brug for at snakke, når du fx ikke kan sove eller skrive på vores chat eller SMS.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen