Det er min skyldt, at det gik så galt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år,

Du føler, at det hele er din skyld. Det tænker jeg ikke.

Der skal altid to til en relation og selvom du måske ikke har sagt nej hver gang, så mærker jeg også på dit brev, at han er grænseoverskridende.

Det er en skidt kombination for dig, når du har haft svært ved at stå ved dine grænser, men ansvaret er også hans. Særligt nu, hvor relationen er endt og han fortsat kontakter dig og er grænseoverskridende.

Du skriver, at han dukker op foran din dør og skriver mange SMS’er. Du fortæller også, at du ikke vil blokere ham, da du frygter, at han så vil dukke op. Det er trods alt bedre at vide på forhånd, skriver du. Det lyder meget ubehageligt og utrygt. Jeg kan godt forstå, at du er forvirret og i tvivl om, hvad du skal stille op.

Jeg kommer til at tænke på, at det måske faktisk lyder lidt som stalking. Mon du ved, hvad jeg mener med det?

Du skriver, at du nu tør sige nej, men han respekterer det ikke og fortsætter med at møde op og kontakte dig. Det skal stoppes. Stalking er ulovligt og du har ret til hjælp, hvis du er bange og føler dig utryg.

Du gør dig så mange gode refleksioner, men jeg mærker også, at du har brug for konkret hjælp til at håndtere situationen. Jeg tror det vil være rigtig godt og hjælpsomt, at få en snak med Dansk Stalking Center.

De tilbyder gratis hjælp og rådgivning til alle personer, der er berørte af stalking, De vil kunne hjælpe dig med at få afklaret om han stalker dig og hvad du kan gøre ved det. Læs mere her.

Dansk stalking center definerer stalking således:

Stalking er en særlig type af uønsket adfærd og aktiviteter, der er rettet mod en anden person. Stalking kan fx opstå efter et brudt parforhold. For at der er tale om stalking, skal kontakten være ensidig. Det betyder, at den udsatte, ikke responderer eller gengælder kontakten. Samtidig skal der være tale om flere kontaktforsøg og hændelser sådan, at der er tale om et mønster af handlinger.

Det får mig til at tænke på, at det måske kunne være en idé, at du ikke svare på hans beskeder mere. Jeg tænker ikke, at du skal blokerer ham, for jeg forstår også godt, at det giver dig tryghed. Men måske du kan stoppe med at svare ham og se hvordan hans adfærd er. Har du mon mod på det?

Du kan måske også tale med Dansk Stalking center om denne idé. Måske de har andre gode erfaringer og råd.

Jeg håber sådan, at du med mit svar har indset, at du ikke bærer hele skylden og du ikke skal holde det hemmeligt. Oplevelsen af at have sex uden at have lyst, føle sine grænser overtrådt og nu ikke kunne slukke for kontakten er voldsom. Det er vigtigt, at du får hjælp til at bearbejde de oplevelser fx hos en psykolog.

Center for Seksuelle Overgreb kan hjælpe dig, så du får talt om oplevelsen og måske bedre forstår, hvad der er sket. I landets centre kan du få hjælp af både psykologer, sygeplejersker, læger og socialrådgivere. Du må gerne tage en ven eller en pårørende med som støtte.

Du kan også ringe anonymt og gratis. Der er åbent hele døgnet, og det er en af centrets sygeplejersker, der tager telefonen og hjælper dig ud fra dine behov.

Husk, det er aldrig for sent at søge hjælp. Centrene hjælper dig, hvis det lige er sket, men også hvis der er gået lang tid.

Find et center tættest på dig her  (klik på centeret på landkortet, så får du de vigtigste kontaktinfo frem – du kan klikke dig til centers hjemmeside)

Jeg kan godt forstå, hvis det vil være svært at række ud efter hjælp. Du er måske bange for deres reaktion og om de vil synes det er din skyld. Derfor siger jeg lige igen: Det er ikke din skyld. Hans opførsel skal stoppes. Men han respekterer ikke dit nej og derfor har du brug for hjælp til at stoppe ham.

Du kan også fortælle det til din læge, som vil kunne henvise dig til en psykolog.

Under alle omstændigheder, er det vigtigt at du stopper med at give dig selv skylden for det, der er sket og det som stadig foregår.

Rigtig mange skriver til os, at de har været i en situation, hvor det var svært at sætte en grænse. Nogen fordi, at det altid har været svært og andre fordi en bestemt situation gjorde det svært. Det med grænser er ikke altid let! Og har man tidligere oplevet, at det var svært at være tro mod sig selv, kan det være ekstra svært. Præcis som du så fint formulerer det.

Måske det kan hjælpe dig, hvis du tænker på, at det også er ham, der vælger at overskride dine grænser. Han fortsætter med at skrive og prøve at overtale dig selvom du faktisk undviger og siger nej nu. Du havde ikke haft brug for at sætte grænsen, hvis han ikke fortsatte med at overtræde den.

Stol på din mavefornemmelse nu, hvor den hjælper dig med at sætte grænsen og sige nej – også selvom det er svært.

Mange gode tanker og knus til dig fra BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.