Brev
Voldtaget
Hej
jeg er en pige på 16 år, jeg blev voldtaget får 1 ½ år siden, har bare først kunne åbne op nu.
Jeg råbte nej og prøvede at få hans hænder væk, han var 23 år. Jeg var fuld. Men nogle måneder havde jeg samleje med ham der voldtog mig uden at sige nej. men det påvirker mig stadig, at han ikke stoppede. Og jeg græder stadig over det idag. Ved ikke hvad jeg skal gøre 🙁 Jeg føler mig så skuffet over mig selv
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Tak for dit meget ærlige brev.
Hvor er det bare godt, du har skrevet. Det må været hårdt for dig at gå med den oplevelse helt alene. Uanset hvor længe der går, så er det stærkt at du har taget det første skridt til at få åbnet op for den grimme oplevelse.
Jeg ved fra andre, der har været udsat for seksuelle overgreb, at der kan gå lang tid, før de har mod til at sætte ord på det der skete. Mange føler skyld og skam, og det bliver jeg nødt til at sige meget tydeligt, at man aldrig selv er skyld i at blive voldtaget. Det er den der voldtager, der bære skyld og ansvar. Han respekterede ikke dine grænser. Han forgreb sig på dig. Han voldtog dig. Punktum.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du ikke er skuffet, snakker grimt eller tænker grimt om dig selv. Du skal være stolt af dig selv over, at du er på vej til at få hjælp. Du gør det helt rigtige ved at søge hjælp.
Lige nu er du måske rigtig bange for at sige det til nogen. Men det er super vigtigt, at du får det sagt. For du må ikke gå alene med det her. Du skal have hjælp.
Hvis ikke du allerede har fortalt det til dine forældre, så vil jeg råde dig til at gøre det med det samme. Måske kan du vise dem dit brev og mit svar? Det kan være lettere på den måde. Hvis du har svært ved at snakke med dine forældre alene, har du måske en veninde eller andre voksne, du kan sige det til eller som kan hjælpe med at sige det til dine forældre?
Du (og dine forældre) kan få hjælp og rådgivning på Center for Voldtægtsofre www.voldtaegt.dk De har en døgnåben krisetelefon og centre rundt omkring i landet. Det er gratis, og du behøver ikke politianmelde voldtægten for at få hjælp og støtte. Dine forældre kan også få råd og vejledning til, hvordan de bedst muligt støtter og hjælper dig. Du kan også klikke ind og læse på hjemmesiden, så du ved mere om det.
Jeg håber, du holder fast i dit mod og får den hjælp, du har brug for mere end noget andet.
Hvis du har brug for lidt mere hjælp til at få taget det næste skridt, kan du altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor vi vant til at snakke med børn og unge, der har været udsat for overgreb.
Kærlig hilsen BørneTelefonen