Brev
Upassende lærer
Hej børnetelefonen
Jeg er en pige på 16 år der lige er startet på HHX.
Sidste fredag var der fest på skolen.
På et tidspunkt snakkede jeg med min lærer, som jeg egentlig altid har været tæt med.
Vi stod alene i et lokale og snakker, da han begynder at kysse mig. Jeg går i chok og ikke kan bevæge min krop. Jeg skubbede ham ikke væk, men sagde ”stop”.
Til sidst kom nogle andre elever, hvorefter jeg løb væk.
Min lærer lader nu som ingenting, og opfører sig helt normalt – dog føler jeg at han næsten overvåger mig, og hele tiden stirrer når jeg taler med en anden lærer.
Jeg har fortalt min veninde om det, som sagde at jeg selv nok havde været mere fuld end jeg troede, og “lagt op til det.”
Hvad skal jeg gøre?
Jeg ved ikke om dette overhovedet kan ses som værende et “seksuelt overgreb”.
Hilsen mig
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det er rigtig ærgerligt for dig, at den lærer, som du ellers havde det fint med, ikke kunne holde sine grænser over for dig. Du sagde stop, men han blev ved.
Når du fornemmer, at han holder øje med dig, er det formentlig fordi han godt ved, at han har gjort noget ulovligt.
Og så er han bange for, at du vil fortælle om overgrebet. Selv om der ikke skete så meget, så er det et seksuelt overgreb.
Når det er en lærer, der forgriber sig på en elev, er det ekstra alvorligt.
Det er så alvorligt, at det kan føre til, at læreren bliver fyret. Det er nemlig absolut forbudt for en lærer at have noget som helst seksuelt samkvem med en elev. Også at kysse og røre som han gjorde imod din vilje.
Din venindes bemærkning om, at du nok havde været mere fuld, end du troede, er helt irrelevant. Det, der er sket, er din lærers ansvar og ikke dit. Så det er intet her, der er din skyld.
Det er ikke rimeligt, at du nu går og føler dig dårligt tilpas, når du ser din lærer. Det er ham, der har overtrådt reglerne og ikke dig. Spørgsmålet er, hvad der skal til, for at du kan føle dig godt tilpas igen.
Har du brug for, at han siger undskyld til dig?
Eller har du brug for at fortælle en anden lærer eller skolens leder om den ubehagelige oplevelse?
Eller har du brug for dine forældres opbakning til en samtale med skolen?
Jeg vil foreslå, at du prøver at mærke efter, hvad der er den bedste måde for dig at komme videre.
Du skal ikke gå med det selv mere, for ansvaret er din lærers, og han ved helt sikkert, at det er noget rigtig skidt noget, han har gjort.
Det er han nødt til at tage ansvar for, så du kan føle dig fri igen.
Og så kan det også være nødvendigt, at du får talt om oplevelsen, med nogen du stoler på. Det er vigtigt, at du får talt det igennem.
Jeg håber, at svaret her har givet dig en følelse af, at det ikke er din skyld og at det ikke er okay, det der er sket.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen