Ubehaglige berøringer

Hej BørneTelefonen

Dette problem er omkring min far.

Mit problem sker Hver gang jeg skal ud døren, og krammer ham farvel.
Han giver mig ofte et lille dask i røven, efter jeg har krammet ham.
Syntes det er mærkeligt, men han gør det også ved min storesøster (16).
Jeg ved ikke om det er noget han bare gør uden han tænker over det, men jeg syntes i hvertfald det er lidt ubehageligt.

Noget andet han også gør er at han ofte giver mig massage (hvilket er dejligt), men nogen gange spørger han om jeg vil have balle-massage, hvilket jeg tit siger ja til. Men når han så begynder, giver han denne forklaring omkring at ballen er den største muskel og det er godt at stimulere den osv.
Han fortæller dette HVER gang, og føler nærmest det er hans undskyldning til at røre ved mig.
Jeg ved ikke om det bare er mig der er lidt paranoid.

kh en pige på 13 år

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er det godt, at du skriver herind til os, for jeg kan høre at det er noget du tænker meget på. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at dele det, og brug for råd. Det lyder ikke særlig rart for dig, og jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at hjælpe dig.

Du skal vide at det ikke er din skyld. Du må gerne føle ubehag over din fars berøringer, også selvom han ikke mener noget med det. Det er rigtig flot af dig, at du mærker efter din egen kropssignaler, så du kan vide hvad du synes er behageligt og ubehageligt. Du har ret til at føle som du gør.

I Danmark har vi en lov der siger, at børn har ret til omsorg, tryghed og at blive behandlet med respekt. Det betyder at, dine forældre skal sørge for at du har det godt og er tryg derhjemme. Hvis jeg forstår rigtigt, er du muligvis ikke helt tryg, når din far gør som han gør?

Du skriver at din far ofte giver dig et klask i røven, og han gør det samme ved din storesøster. Har du prøvet at snakke med din søster om det? Måske har hun det på samme måde som dig. Det kan være rart at tale med nogen om sine problemer, og når det også sker for din søster, kunne det være at i kunne få en god snak? Det kan også være din søster ikke har det sådan, men så kan hun måske hjælpe dig, med at fortælle jeres far, at du ikke kan lide det han gør?

Du skriver også at din far giver dig massage, som du synes er dejligt. Men når han giver dig ballemassage, føler du at det er hans undskyldning til at røre ved dig. Når du føler sådan en ubehag ved det din far gør, er det rigtig vigtigt at gøre noget ved det. Du har allerede skrevet ind til os, hvilket er rigtig flot af dig. Måske kan det være at, du har mod på at fortælle andre om det? Det kunne måske være din mor, moster, lærer, sundhedsplejersken på din skole, eller en helt anden voksen som du er tryg ved.

Du skriver at du er bange for, at du er paranoid. Er det rigtig forstået, at du er lidt bange for at andre ikke vil lytte på dig, hvis du fortæller dem hvordan du har det? Hvis det er tilfældet, kan jeg godt forstå at du synes det er svært.

Nogle gange kan det hjælpe at skrive et brev. Med et brev kan du komme af med mange følelser og tanker, som kan være nemmere end hvis man fortæller det ansigt til ansigt. Måske du har mod på at skrive et brev til din søster, mor eller en helt anden som kan hjælpe dig.

Jeg vil gerne sende dig et link til en YouTube video. I den video får du gode råd til hvordan man fortæller noget svært. Nederst i linket, vil du også kunne se gode råd til at skrive et svært brev: Fortæl.noget.svært

Jeg håber du vil have mod på, at kigge lidt inde på hjemmesiden.

Du er altid velkommen til at skrive herind igen. Du kan også altid ringe til BørneTelefonen på 116111. Her har vi døgnåbent og du vil være anonym.

Jeg håber at du kan bruge mine råd, og at du kan få en god snak med nogen som kan hjælpe dig.

Knus og Kram BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.