Sexsuelt misbrugt og selvskadende

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Tak for dit brev. Hvor er det bare flot, at du har fundet mod til at skrive her til brevkassen. Det er nogle voldsomme ting, som du beskriver, at du har været udsat for gennem de sidste 2 år.
Der er bestemt ikke noget at sige til, at det har taget hårdt på dig psykisk. Det er heller ikke noget, som du skal håndtere helt alene, men noget du skal have hjælp til.
Du skriver, at det heldigvis er stoppet i dag. Betyder det mon, at mændene er blevet meldt til politiet? Hvis nu overgrebene er meldt til politiet, så skal politiet kontakte kommunen. Når man er barn eller ung og har været udsat for overgreb, så er det kommunen, som skal sørge for, at du får hjælp.
Hvis ikke, så er det noget, der bør meldes til politiet, for det er grænseoverskridende og krænkende handlinger, som bør stoppes så hurtigt som muligt. Både fordi det er kriminelt, men også for at de mænd ikke begår flere overgreb mod andre børn og unge. Kunne der mon være en voksen, som du har tillid til, som ville kunne hjælpe dig med at kontakte enten politiet eller kommunen? Her i Børns Vilkår vil vi også meget gerne hjælpe dig, men det betyder, at du skal kontakte os igen og fortælle os, hvem du er. Det kan du tænke lidt over, om du har lyst til. Jeg kan godt forestille mig, at det både er et svært og skræmmende skridt at tage.
Du skriver, at du begyndt at cutte og spørger, hvad du kan gøre for at lade være. Når du nu skader dig selv, så giver det dig måske noget lindring lige her og nu, men det hjælper desværre ikke på de ar, du har fået sjælen - som måske er én af grundene til du cutter. Jeg tænker derfor, at det handler om, at du skal have noget hjælp til at bearbejde det, som du har været udsat for og til at få det godt igen.

Der findes flere steder, som hjælper mennesker udsat for overgreb. Du kan se lidt mere på nogle hjemmesider her:
Sig det bare: http://www.sigdetbare.dk/,
Thoracenter: http://www.thoracenter.dk/ ,
SISO: http://www.socialstyrelsen.dk/siso/om-siso/konsulentbistand/telefonradgivning-til-born-og-unge .

Der findes også steder, som hjælper mennesker, som gerne vil stoppe med at skade sig selv: http://www.lmsselvskade.dk

Indtil du får mere hjælp, kunne det så være en hjælp, hvis du kan finde et alternativ til at cutte. Hvor du gør noget andet for at passe på dig selv, når du mærker trangen… Noget som får dine tanker væk fra det? Kunne det måske være at gå, løbe, cykle en tur, ringe til en ven/veninde eller ringe til BørneTelefonen, tage på stranden eller tage en svømmetur..? I princippet er det ligegyldigt hvad, men et eller andet der gør, at du flytter dig væk fra det, der kan skade dig. Det kan være svært, men det er måske værd at prøve, indtil at du får mere hjælp.
Til dit sidste spørgsmål: "Er det latterligt at være på den måde?" vil jeg bestemt svare nej.
Dine reaktioner er helt almindelige og forståelige efter de grove forbrydelser, du har været udsat for.
Jeg håber, at du kunne finde hjælp i mit svar og at du opsøger mere hjælp, end jeg her i brevkassen kan give dig.
Du skal have et godt liv på trods af det, som de har udsat dig for. Det fortjener du.
Du er altid meget velkommen til at ringe, sms'e, eller chatte med en rådgiver på BørneTelefonen. Nummeret er 116 111, og vi vil som sagt meget gerne hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.