Brev
Presset til det
Jeg er en 13 årig pige, som var sammen med en dreng i sommerferien, som var 16.
Før vi mødtes havde han skrevet en del seksualle ting til mig og det var jeg med på. Men så fik jeg en kæreste og så sagde jeg han skulle stoppe, men det gjorder han ikke helt.
Efter noget tid begyndte jeg at blive virkelig gode venner med ham og så aftalte vi at mødes. Jeg troede vi skulle mødes som venner og bare have det sjovt indtil han tog mig med ned til nogle toge hvor der ikke var andre og begyndte at røre ved mig. Jeg lagde dog ikke så meget mærke til det for troede bare det ville gå over.
Vi tog derefter hjem til ham og spiste og så bagefter sad vi på hans værelse. Han havde spurgte mange gange i løbet af dagen om han ikke nok måtte røre ved mig osv. Så spurgte han en del gange da vi sad på værelset og kunne ikke sige nej mere. Så han gjorder nogle ting ved mig men vi havde ikke sex.
Er det seksualt overgreb eller var jeg min kæreste utro ?
Kh den 13 årige pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Det er nogle rigtig gode spørgsmål, du stiller. Og jeg skal gøre mit allerbedste for at svare så præcist på dem, som jeg kan.
Først vil jeg gerne fortælle dig, at jeg ikke synes, det er i orden, det, drengen har gjort ved dig. Når jeg læser dit brev, er det tydeligt, at han er gået over dine grænser – og det er ikke i orden. Specielt når han er lidt ældre end dig, har han et endnu større ansvar for at sørge for, at du er okay med det, der sker.
Det lyder slet ikke som nogen rar oplevelse, da han tog dig med til nogle toge og begyndte at røre ved dig. Måske har du været bange eller utryg i situationen? Han skulle have sørget for, at han ikke gjorde noget ved dig, du ikke var okay med.
Du spørger, om det, der skete, er et seksuelt overgreb selvom I ikke havde sex. Det er kun dig, der kan bestemme, om du føler dig seksuelt krænket eller ej. Men når jeg læser dit brev, kan jeg se at drengen gjorde nogle ting ved dig, som du ikke brød dig om. Og som du i starten sagde nej til. Det viser mig, at dine grænser blev overskredet.
Du skriver, at han flere gange i løbet havde spurgt dig, om han måtte røre ved dig og så videre. Her skulle han fra starten have respekteret at du sagde nej og ikke have fortsat med at spørge dig. At du til sidst ikke kunne sige nej mere, gør det ikke okay, det han gjorde. For du havde allerede sagt nej – og det skulle han have respekteret!
Måske har du hørt om samtykkeloven? Hvis du har lyst, kan du læse om den her: Samtykke
Derfor er det faktisk også ulovligt, det, han har gjort ved dig den dag. Og du har mulighed for at melde ham til politiet. Den mulighed kan du læse mere om her
Måske kunne du også have brug for at snakke oplevelsen igennem? Det kunne fx være en eller begge dine forældre? En lærer eller pædagog, du taler godt med? Det kan være godt at dele dine tanker med nogen, så du ikke går alene rundt med dem.
Hvis du har svært ved at starte samtalen så kan du måske bruge vores guide her
Du spørger også, om du har været din kæreste utro. Og det synes jeg ikke, du har været. For når man er sin kæreste utro, er det noget, man gør med vilje. Og det har du jo ikke – for de ting, der skete, var drengens beslutning. Du tog afsted hen for at møde ham som venner. Det var drengen, der gjorde ting ved dig. Det var ikke din skyld – det var drengens ansvar. Du har måske både været bange, forvirret og utryg. Derfor synes jeg ikke, du har været din kæreste utro.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af de ting, jeg har skrevet til dig. Og at du måske har fået lyst til at overveje nogle af de ting, jeg foreslår. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen