Brev
overgreb
Hej
Jeg er en pige på 18 år, og da jeg var 11 år blev jeg igennem cirka et år seksuelt misbrugt af min mandelige ride underviser. Det er ikke noget som jeg umiddelbart synes har fyldt meget for mig, men jeg synes efterhånden at der fylder mere og mere for mig. I mange år troede jeg ikke rigtig at det var et overgreb, for som jeg husker det sagde jeg aldrig direkte nej, men jeg kan huske at jeg var bange. Derudover ved jeg nu at det ikke er okay at en voksen mand behandler et barn sådan.
Jeg stoppede blandt andet med at ride på konkurrence plan og takkede nej til en Team Danmark plads, delvist fordi jeg havde mistet lysten til sporten og delvist fordi jeg er bange for at møde ham til stævnerne. Selv om jeg realistisk ved at han aldrig ville være på stævnepladsen, han er flyttet til udlandet og er ikke længere en del af sporten overhovedet, føler jeg nogle gange at jeg ser ham tilfældige steder. Det kan være på gangen på gymnasiet eller bare i offentligheden, også selvom han ikke er der,
Jeg er blandt andet blevet virkelig bange for at det kan være baggrunden for at jeg er til piger, og jeg har overordnet set ikke kunnet have sex uden at det er endt i et angstanfald, særligt hvis det har været med en fyr.
Jeg har aldrig sagt det til nogen og jeg skammer mig virkelig over hele situationen. Nogle gange for jeg en overvældende trang til at gå i bad, eller til at vaske mit tøj og hænder fordi jeg hele tiden føler mig beskidt.
Jeg synes det er meget overvældende og jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forholde mig til det mere.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Tak for dit brev, der så tydeligt viser, hvor stor negativ betydning overgreb har mange år efter, at krænkelserne fandt sted. Derfor er det så godt, at du nu skriver herind, så vi sammen kan tænke lidt over, hvad du kan gøre – først og fremmest for at du selv kan få det bedre, end du har det lige nu. Men også fordi, du kan være med til at forhindre, at ride-læreren ødelægger fremtiden for andre personer end dig.
Dit brev er vigtigt, for de overgreb der fandt sted, kan føles næsten umulige at tale om og forholde sig til. Du var jo kun 11 år, da overgrebene fandt sted. Det er meget forvirrende, hvis en voksen gør noget seksuelt og forkert med én. Især når det er en voksen, man kender og burde kunne have tillid til.
At din (ride)lærer krænkede dig var på alle måder forkert og ulovligt.
Personer, der har været udsat for overgreb, kan komme til at tænke over, om de har sagt eller gjort noget forkert. De forsøger at finde sammenhæng i det, der er sket – en forklaring på at det skete. Andre kan blive i tvivl, om det de følte, så eller hørte virkeligt skete. Nogen kan ligefrem forsøge at skubbe det til side – fordi det er så svært at forstå. Og de får det bedre her og nu, hvis de ’glemmer’ det, der skete. Måske kan du genkende det?
Når man er udsat for overgreb, er det velkendt, at man for at overleve situationen ignorerer, fortrænger og måske bagatelliserer dét, der er sket.
Der findes meget viden og erfaring på området, som kan være en stor hjælp for dig at kende til. Derfor vil jeg anbefale dig, at kontakte en rådgiver på Center for seksuelle overgreb Rådgivningen kan tilbyde hjælp, også selvom overgrebene fandt sted for mange år tilbage. På centret findes mange forskellige faggrupper. Rådgiverne på Centret har alle det til fælles, at de er specialister. De har eksempelvis også ansat en socialrådgiver og psykolog for at kunne yde den bedste støtte og rådgivning.
Da samtalen kan føles rigtigt svær at starte på, er det rart at vide, at rådgiveren du kommer til at tale med, vil hjælpe dig igennem den svære samtale. Desuden kan du I første omgang vælge at være anonym. Det kan føles lettere at starte en samtale på den måde.
Jeg fornemmer på dit brev, at du føler dig lidt ‘tabt’ og ikke længere ved, hvordan du skal forholde dig. Derfor vil jeg netop anbefale dig at tale med en rådgiver fra Center for seksuelle overgreb
Måske skal du bare tage telefonen og ringe eller skrive til rådgivningen, så snart du har læst dette svar? Jeg er ret sikker på, at det vil føles som en stor lettelse for dig og starte en helende proces, som du har behov.
Kærlig hilsen BørneTelefonen