Brev
overgreb?
Hej.
For næsten et år siden var jeg til en fest. Det var et rimelig stort arrangement, så jeg og mine venner havde drukket os godt fulde.
Jeg ender med at sidde og snakke med en fyr, som giver mig en øl. Han flirter lidt med mig og jeg flirter lidt tilbage for sjov. Til at starte med virker han utrolig sød, men jo mere vi snakker, jo mere gør han mig ubehagelig til mode. Jeg ender med at sige jeg skal på toilettet for at komme væk.
Jeg kommer ud fra toilettet og han står lige ude foran døren. Jeg er rigtig fuld og på en eller anden måde, får han mig overtalt til at gå med ind på et værelse. jeg kunne godt mærke lidt hvor det ville gå hen, så jeg siger fra start rigtig mange gange jeg ikke vil noget seksuelt, andet end at kysse hvis vi absolut skal lave noget.
Han det er fint, men alligevel bliver ved med at presse på. Så er det som om jeg ikke rigtig husker mere, jeg fryser sådan lidt og tror jeg lukker øjnene i hvad der føles et sekund. I det næste øjeblik “vågner” jeg op af en smerte i mit underliv. Jeg prøver at presse mig op og komme væk, men jeg er fanget mellem ham og sengen, så jeg ikke kan. Først der bliver jeg febrilsk og sparker ham i brystkassen, hvor han så vælter ned.
Jeg trækker hurtig i min kjole, hvor efter der er en hånd om min hals og han hvisker til mig, at jeg selv bad og det, det var mig der ville det og jeg nok ikke skulle sige det til nogen, for så ville han komme i problemer.
Jeg nikker bare og vil bare godt væk. Jeg ender på en eller anden måde på badeværelset igen, hvor jeg så bløder fra mit underliv og alt bare bryder sammen. Jeg ryster og græder, jeg sidder nok på gulvet halvanden time før jeg rejser mig. Jeg møder min veninde og hun spørger så hvad der er sket. Jeg siger det er bare drengeproblemer og hun finder mig en trøje som jeg kan få på og en ekstra jakke fordi jeg ryster så meget.
Min veninde skulle jo sove hos mig og hun ville godt være der længere, så jeg prøver at samle mig og bliver og venter sammen, til hun har lyst til at gå.
Efter det har jeg enligt nok ikke forstået hvad der sket. Jeg er stadig usikker hvis jeg skal være ærlig, de ord han sagde har printet sig så meget ind i hjernen på mig at jeg tror på det.
Jeg har ikke fortalt det til nogen andet end to pigeveninder (ikke hende som jeg var til festen med) og de synes mere eller mindre det er min egen skyld og jeg bare skal tage mig lidt sammen. Jeg føler mig utrolig alene med det og meget i tvivl om det var et overgreb eller om det er noget jeg forstiller mig.
Håber i kan hjælpe med lidt afklaring på det.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år,
Sikke en voldsom oplevelse du har fået dig der! Det du har været udsat for er et overgreb og det lyder også til, at det godt kunne tyde på voldtægt. I din situation er det værste du kan gøre at gå med det selv. Det fører ofte til at man føler sig alene og forkert, hvilket du aldrig må eller skal føle.
Jeg forstår godt, at du frygter for hvad der kan ske, hvis du fortæller det til nogen eller melder fyren, men jeg håber alligevel du vil overveje det en gang til. Du tænker måske, at du med tiden vil ‘glemme’ det, der er sket, men får du det ikke bearbejdet, kan det ende med at forfølge dig i meget lang tid.
Vil du ikke love mig, at du taler med dine forældre eller en anden voksen, du stoler på? Så kan I sammen finde ud af, om du måske skal have noget hjælp og eventuelt melde det. Det er i sådan nogle situationer, man skal få alt den støtte man kan for at komme videre.
Du kan læse lidt om voldtægt på følgende link, hvor der også er henvisninger til steder, som udelukkende rådgiver om seksuelle overgreb: https://www.sexogsamfund.dk/content/det-kan-ogsaa-vaere-voldtaegt-naar-i-er-kaerester
Jeg tænker også, at det måske er rart for dig at tale med nogen, der virkeligt har meget erfaring på området – og som kan guide dig i denne sag. Her vil det være helt oplagt for dig at kontakte: Center for voldtægtsofre , som linket ovenfor netop peger på.
Du kan tale hele uforpligtende og anonymt med rådgiverne, og det er ligegyldigt for dem, hvor ‘gammelt’ overgrebet/voldtægten er. De vil gerne tale med dig og hjælpe dig alligevel. Men jo før du søger hjælp, jo bedre.
Hvis du har brug for en, der lytter, er du også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er anonymt
De bedste hilsner fra BørneTelefonen