Brev
filmet under sex?
jeg er usikker på om jeg blev filmet under sex, af en fyr jeg var sammen med?
for jeg er næsten sikker på han holdte sin telefon imens i et stykke tid da jeg havde ryggen til ham, og ved ikke hvad jeg helt skal gøre eller om jeg burde sige noget om det.
Da jeg os tænker han nok ikke ville gøre sådan noget.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 17 årige pige.
Hvor er det bare modigt og sejt af dig, at kontakte os og fortælle om, hvor svært du har det. At du har på fornemmelsen, at du måske er blevet filmet under sex, uden dit samtykke, må føles rigtig ubehageligt. Det må fylde meget i dine tanker. Har jeg ret i det?
Og selvom du bliver i tvivl, om han har gjort det eller ej, tror jeg, at det er vigtigt, at du forsøger at finde ud af sandheden. Tror du ikke også det? Ellers vil du måske have svært ved at lægge oplevelsen bag dig og komme til at bruge alt for meget energi på at spekulere og bekymre dig. Har jeg mon ret i dette?
Jeg kommer til at tænke på, om du mon kendte fyren i forvejen? Om det var et one-night-stand? Om du er lidt vild med ham?
Men uanset hvad, er det ikke ok, at filme nogen uden samtykke. Og han bør vide at det er strafbart at opbevare nøgenbilleder af personer under 18 år på sin mobil eller pc, da det betragtes som børneporno.
Hvis du kender fyren og har mulighed for at snakke med ham, tænker jeg, at det vil være en god ide at spørge ham direkte. Tror du, at dette vil være en mulighed for dig?
Hvis du har modet til det, kan du evt. sige: “Det er vigtigt for mig at få afklaret en ting, som jeg har tænkt meget over, efter at vi var sammen. Det lyder måske underligt, men jeg havde på fornemmelsen, at du filmede mig. Gjorde du det?”
Jeg tror, at du skal forsøge at være meget direkte og ikke “pakke” spørgsmålet ind. Og jeg tænker, at det er bedst, hvis du kan komme til at tale med ham et sted, hvor der ikke er så mange der lytter.
Men hvis du synes, at det er meget meget svært, kan du måske forklare en god og trofast ven/veninde din situation og få vedkommende til at støtte dig. Evt. stå lige i nærheden af jer. Hvad tænker du om den plan?
Hvis du finder ud af, at der er optaget en video eller taget billeder, kan du forlange, at han sletter det. Og hvis du kan “skrue bissen på”, så fortælle ham at det er strafbart, det han har gjort. Og i værste fald, hvis han har delt det med andre, kan du få hjælp ved at læse mere her: Billeddeling – Trin for trin hjælp
Men det er overhoved ikke situationen. Dette link er blot, hvis du skulle få brug for det eller ønsker mere viden.
Jeg håber, at du får mulighed for at få en afklaring og ikke skal gå og bekymre dig.
Og hvis ikke, håber jeg, at du har nogen, du kan tale med om din bekymring og som kan støtte dig.
Ellers er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på telefonnr. 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.