Brev
Nøgenbilleder
Hej!
Jeg er en dreng på 17 år, og jeg har egentlig ikke et spørgsmål, Dette er bare et ting for råd
Nytårsaften i 2018, var jeg rigtig fuld – altså blackouts og det hele, der kommer en pige på 12 år og skriver til mig, hun begynder at flirte med mig og jeg bliver meget forvirret. jeg er så den store klaphat fordi jeg lige er kommet ud af et forhold, at jeg spørger om et nøgenbillede. (SINDSYGT I HOVEDET)
Jeg har haft det pisse dårligt lige siden. Hun truer politiet på mig rigtig tit, når hun bliver ked af det fks. Har prøvet at dræbe mig selv flere gange, og har tænkt mange gange at gå til politiet, bare for at sige at hun har truet mig hvis jeg ikke gjorde hvad hun sagde. Nu er jeg begyndt at tænkte at jeg hellere vil have livstid i en celle i stedet for at have det liv jeg har. Hvad fanden skal jeg gøre?
(Det skal lige siges at jeg har aldrig mødt denne pige)
Det er vel et svær ting at svare på
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 17 år
Du er langt fra den eneste, der har bedt om et nøgenbillede. Det er faktisk meget normalt, at man kan få lyst til at bede om det.
Dog skal man passe lidt på – men det har du jo allerede lært, for der er nogle regler, der gælder nøgenbilleder. Det er især, når det er unge under 18 år. De regler er lavet for at beskytte børn og unge! Ikke for at straffe jer. Husk det.
Du har fået billedet, og derfor kan du ikke gøre noget ved det. Andet end at lære af episoden. Men du kan først og fremmest sørge for, at billedet bliver slettet, så du ikke længere har billedet liggende på din telefon. Det er også vigtigt, at du ikke deler nøgenbillederne med andre – for hun har nemlig kun sendt det til dig. Når disse ting er gjort, er du jo ikke længere i bisiddelse af noget ulovligt, derfor vil du heller ikke blive straffet. Pigen har jo trods alt sendt dig billedet frivilligt.
Måske kan du skrive til hende og fortælle, hvordan du har det. At det er noget, du er ked af. Du kan jo også skrive, at du har slettet hendes billede. Måske det kunne være rart for hende at vide?
På vores hjemmeside kan du læse mere om nøgenbilleder. Du kan se mere her. Her kan du også få gode råd til, hvordan man kan skrive et brev, hvis man fortryder noget, man har gjort.. Måske det både kan hjælpe hende og dig? Det er et forsøg værd, hvis du har mod på det.
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke. Skulle du få det så skidt at du får selvmordstanker igen, så må du aldrig tøve med at ringe til os.
Jeg håber, mit svar kan berolige dig, så du ikke længere skal tænke på billedet.
Mange hilsner
BørneTelefonen