Brev
Hjælp!
Hej jeg ved ik hvad jeg skal gøre…
min kærste fortalte mig en stor hemlighed.
Nemig at hendes far seksuelt rør hende.
Hun vil ik ha det men hun Er bange for at sige det vider.
Hvad skal jeg gøre som kærste??
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år!
Hvor er det godt, at din kæreste har dig. Din kæreste viser dig stor tillid ved at betro dig denne hemmelighed. Jeg tænker, at hun har brug for, at du hjælper hende med at komme ud af situationen med sin far og jeg tænker, hun gør en stor og modig handling ved at bede dig om hjælp.
Jeg foreslår, at I begge to går til en socialrådgiver i den kommune, I bor i. Socialrådgiveren kan fortælle din kæreste, hvordan hun kan få den hjælp, hun har brug for.
Hun har ret til at få hjælp. Hun skal ikke bo sammen med en far, der laver seksuelle overgreb på hende. Hun skal have hjælp til at komme væk og hun skal have nogen at tale med om, hvordan hun har det og hvordan hun kan få det godt igen.
Faderen skal stoppes og have hjælp fra nogle andre. Det er ikke din kærestes ansvar.
Din kæreste har måske gået med denne hemmelighed i lang tid. Det kan godt være sådan, at man bliver bange for, hvad der sker, når man fortæller om noget, som er hemmeligt. Det er tit rigtigt rart at have en anden voksen end ens mor eller far at tale med i sådan en situation og dét kan socialrådgiveren i jeres kommune måske hjælpe med.
Hvis I tænker, at det er lidt svært at kontakte kommunen selv, så kan I også få hjælp fra en klasselærer eller måske er det en idé at få hjælp fra en voksen fra BørneTelefonen - fra en af vores bisiddere, som kan hjælpe hende med at snajje med kommunen. En bisidder går med til møder i gå med til møder med kommunen og hjælper med at få talt om de ting, der er vigtige for hende. I kan ringe til os på Børnetelefonen på 116 111 og få mere at vide om, hvordan din kæreste kan få hjælp af en bisidder. I kan også læse mere om det her: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen
Du kan måske aftale med din kæreste, at I begge to ringer til os på Børnetelefonen. I kan måske sidde hjemme hos dig med højttaler på telefonen og tale med en rådgiver på Børnetelefonen om, hvordan din kæreste får hjælp til at komme ud af situationen og får den hjælp, hun har brug for.
Et andet sted der også kan hjælpe er http://www.voldtaegt.dk/udsat-for-et-seksuelt-overgreb/oldtægt.dk Her kan du også få hjælp til at hjælpe din kæreste, og din kæreste kan få hjælp til de ting, som hendes far har gjort mod hende. Det har også en døgntelefon og der ligger centre rundt om i landet, så I kan finde det der er tættest på jer, hvis I tager derhen.
Jeg ønsker dig held og lykke med at hjælpe din kæreste og jeg ønsker at din kæreste får det godt igen.
Det er godt at hun har dig og du gerne vil hjælpe hende, det har hun brug for.
I altid velkommen på BørneTelefonen 116111
Kærlig hilsen
Børnetelefonen