Brev
Voldtægt?
Jeg er en 17 årig dreng.
Jeg var til en fest med min veninde (hun er 15).
Hun blev ret fuld og jeg havde sex med hende (jeg havde ikke drukket). Vi har ikke haft noget form for sexuelt mellem os før.
Men hun kan ikke huske at vi gjorde det og jeg ved ikke om jeg skal sige det til hende
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17 årig dreng.
Tak for dit spørgsmål og dit brev.
Jeg synes det er rigtig stærkt af dig, at du skriver herind. Og jeg kan sagtens forstå din bekymring i forhold til at sige det til din veninde, måske fordi du ikke ved hvordan hun vil reagere på det.
Men et kort svar på dit spørgsmål er; ja jeg synes du skal fortælle hende det. Din veninde har fortjent at vide hvad der skete mellem jer den aften. Samtidig kunne jeg også forestille mig, at du ville have det bedst med, at få det sagt, så du ikke skal gå alene med det og bekymre dig om, om du mon har gjort noget forkert.
At sige det til hende, vil også vise at du er en reel fyr og at hun kan stole på dig. Måske det ville være en god ide at fortælle hende, hvad der præcist skete den aften, så hun ikke kan få sine tvivl.
Jeg forstår godt, hvis du er bange for at sige det til hende – især når hun siger at hun ikke kan huske noget. Men du ved jo heller ikke om din veninde måske husker lidt af det, men bare ikke kan få sig til at sige det til det.
I den her situation, tror jeg det er vigtigt at du husker på, at der ikke er noget galt i at en 15 årig og en 17 årige har sex med hinanden – idet 15 år er den seksuelle lavalder her i Danmark.
Det der kan være svært her er, at din veninde var meget fuld da det skete og at det var du ikke. Jeg går ud fra, at I  begge lagde op til sex den aften. Og at det ikke skete mod nogens vilje. For det er rigtig vigtigt i sådan en situation her, at det skete fordi både du og din veninde havde lyst til det – gave udtryk for at det var ok for jer begge. Det jeg vil frem til, er at når to personer har sex sammen, så skal det være fordi begge parter har lyst til det. For så er der nemlig ikke noget i vejen med det. Derimod er det forkert hvis den ene ikke vil, og den anden gør det alligevel. Endvidere er det også forkert hvis en person udnytter en anden person.
Jeg håber du kunne bruge mit svar. Og jeg synes bestemt du skal fortælle din veninde sandheden.
Jeg håber at det går rigtig godt når du får talt med din veninde om hændelsen.
Har du brug for flere råd eller hjælp, er du altid velkommen til at kontakte os igen. Du kan både ringe anonymt til Børnetelefonen på 116111, eller logge på chatten, hvor vores rådgivere sidder klar til at hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.