Brev
Misbrugt af bror?
Hej jeg er en pige på 10 som ikke kan komme af med mine dårlige minder.
Jeg tror at jeg var 6 år da det startede, min storebror ( som dengang var 10 år ) spurte om vi skulle sove sammen ( som vi ps. tit gjorde ) og jeg sagde selvfølgelig ja. Jeg sov kun i underbukser det gjorde han også. men da vi kom i seng tog han langsomt sine underbukser af uden at jeg opdagede det og begyndte også at tage mine af jeg sagde stop til ham men han blev ved, jeg var ret lille så jeg syntes at det var lidt sjovt.
tilsidst var vi begge nøgne og han gik hen og rodede i en skuffe han fandt noget der lignede en ballon ( et kondom ) og tog det på og lagde sig igen i sengen , han prøvede at stikke sin slappe ” ting” op i mig men jeg pressede min ” pigenumse” sammen så han ikke kunne få den op i. Han blev ved med at sige at jeg bare skulle slappe af så han kunne få plads men jeg strammede stadig.
Og det blev ved vær gang vi skulle sove sammen,og vær gang sagde jeg stop flere gange. jeg ville ententlig ikke mere, men en dag stod han og tegnede med en usynligheds tush, og jeg spurte om jeg kunne købe den, han sagde ” ja hvis vi kan gøre det en gang til”, men jeg sagde “nej” for jeg ville jo ikke mere men han blev ved med at sige ting som ” men så får du den ikke ” og ” du kommer til at fortryde det så tilsidst sagde jeg ja og vi gjorde det en gang til, den kom aldrig ind heldigvis,
da jeg fylde 8 år ville jeg ikke sove sammen mere, og han blev meget sur vær gang jeg sagde nej til at sove med ham vi talte aldrig mere om det. Men jeg føler bare at jeg skulle have sagt mere fra.
Jeg vil ikke sige det til nogen eller melde ham for den dag i dag har han ( tror jeg ) glemt det, og vi har opbyged et forhold. Har han misbrugt mig eller er det bare noget jeg tror?
Desperat hilsen fra den ødelagte pige
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Tak for dit meget flotte, beskrivende brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt læse, du har svært ved at komme af med de dårlige minder, som er helt naturlige, for det er meget grænseoverskridende, det som du har oplevet.
Du spørger, om du skulle have sagt mere fra. Jeg tænker, du faktisk forsøgte at sige meget fra, og at du forsøgte at holde fast i din beslutning om ikke at ville sove sammen med ham mere ved ikke at lade dig lokke med den usynlige tusch. At du så gør det en gang til alligevel, tænker jeg er helt naturligt, for du er så ung, og han er din storebror, som du måske ser lidt op til.
Det var rigtig flot af dig, at du fik sagt fra, da du var 8 år, som du skriver. Det er også helt naturligt, at du nu har svært ved at glemme, hvad der skete den gang mellem dig og din bror. Du skriver, at dig og din bror har opbygget et forhold, og det læser jeg som værende et forhold, du er glad for og måske er lidt bange for, hvad der sker, hvis du bringer det op, der skete mellem jer dengang..? Jeg kan godt forstå dine tanker omkring det. Jeg tror ikke, at din bror har glemt, hvad der er sket mellem jer, da I var yngre, måske tænker han også på det som dig, men har ikke haft det samme mod som dig til at stå frem.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får snakket igennem med din bror og en voksen om, hvad der skete dengang. Det kan være en svær snak at få taget hul på, men det er vigtigt for dig at få helt afklaret, hvad det hele var for noget, for at du kan få alle de dårlige minder ud af dit hoved. Er der en voksen, som du har tillid til, som kan være med til sådan en snak? Måske dine forældre, eller måske en anden i familien, en lærer på skolen, du har det godt med eller en helt anden...
Du kan bruge dit brev til BørneBrevkassen at snakke ud fra som en støtte. Dit brev beskriver flot, at du gerne vil beholde dit gode forhold til din bror, men at du bare gerne vil have styr på, hvad det var for noget dengang, da du var 6 år.
Måske kunne det også være en hjælp for dig at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111, som er et gratis anonymt nummer, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlige Sommer hilsen BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.