Mindreårige på omegle

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 19 år.

Tak fordi at du skriver til BørneTelefonen. Jeg kan godt forstå din vanskelige problemstilling og jeg vil gøre mit bedst for at afhjælpe dig.

Vi ved, at der er mange unge, som faktisk bruger Omegle til at at afprøve og udforske flere seksuelle ting og møde andre, som gerne vil prøve det samme.

Desuden er du er i en alder, hvor man gerne vil udforske sin seksualitet og det er meget naturligt, at man gerne vil afprøve, hvor ens seksuelle grænser er. Det er vigtigt at udforske den ” sunde” seksualitet (indenfor lovens grænser).

Når jeg læser dit brev, så kan jeg læse, at du er bange for om du har overskredet andres grænser. Jeg er ked af at høre, at du føler sådan. Ofte kan man blive revet med af en stemning, mens man sidder foran skærmen og komme til at gøre ting, som man egentlig ikke havde lyst til. Man kan komme til at føle stor skam, selvom man ikke har gjort noget forkert, men blot udforsket sin seksualitet.

Jeg ved ikke, om du ved det, men Omegle har en aldersgrænse på 18 år, medmindre man får tilladelse af sine forældre og er over 13 år gammel. Aldersgrænsen er til for at beskytte børn og unge, så de ikke får ubehagelige (og/eller seksuelle) oplevelser. Når aldersgrænsen er 18 år, kan man komme til at se ting på siden, der egentlig kun er beregnet til voksne – som du også selv nævner, sker der mange seksuelle ting, der ikke bør ses af børn og unge.

Derfor er det vigtigt og super flot at du reagerer. Du vælger at stoppe og tænke over det og det er en rigtig god egenskab og modenhed at have med sig, når det handler om at chatte og have videochat åben om sex og afprøve ting. Desuden er det super flot og modigt, at du har snakket med din mor om det. Og din mor er virkelig god og har helt ret i alt det, som hun har fortalt dig og snakket med dig om.

Som du selv skriver, så har din største bekymring været at gøre noget forkert eller at såre andre, hvilket også er derfor at du er stoppet med det. Og nu har du det svært ved, at du føler, at du ikke har tænkt dig om – men jeg synes faktisk netop, at du har tænkt dig om, på en super fornuftigt måde. Du har trukket dig fra Omegle fordi, at du har tænkt dig om og det er den måde, som du skal forsøge at se forløbet på.

Tag din første behagelig oplevelse med den første pige med dig og måske se, om du kunne finde en pige eller kæreste, som du vil kunne fysisk ses med. Det er aldrig særlig nemt i starten, at skulle snakke om hvad man tænker på seksuelt og hvad ens grænser er, når man finder en kæreste. Men husk på at det er en helt naturlig ting.

Til sidst vil jeg sige, at https://www.sexlinien.dk/ er et godt sted at besøge. Du kan tale eller skrive med rådgiverne om spørgsmål, der handler om sex og relationer. Jeg ved fra andre unge, at de kan være gode at tale med.

Du kan også altid ringe til BørneTelefonen – hvis du har brug for at snakke om stort eller småt, vi vil altid gerne lytte.

Med Venlig Hilsen BørneTelefonen.

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.