Brev
Mindreårige på omegle
Hej, jeg er en dreng på 19:-)
For noget tid siden fik jeg en lille vane med at gå på Omegle, hvis jeg følte mig ensom, hvilket jeg tit gjorde/gør. I starten snakkede jeg bare helt normalt med folk fra forskellige lande, men jeg så jo også, at mange bruger den side for at lave seksuelle ting. En aften fik jeg så lyst til at prøve det.
Jeg ved ikke helt hvorfor, måske fordi det var nyt og spændende. Jeg var heller ikke særlig “aktiv” i min livsstil ellers, så jeg søgte måske at bryde nogle grænser eller lign. Jeg fik hurtigt succes med at finde en villig og sød pige den første aften, og det gav lidt et kick at onanere foran hende, mens hun også viste sig lidt og sådan.
Jeg har heller ikke haft særlig stor succes med seksuelle ting i den virkelige verden grundet min angst (har dog haft kærester), så at få en seksuel succesoplevelse med en sød pige på nettet var rart. Jeg blev lidt hooked, og sad derfor nogle aftener og ledte efter piger på Omegle til seksuelle ting, og gjorde så ting med dem, hvis jeg fandt nogen villige.
Jeg spurgte altid først, før jeg viste dem noget, og jeg tvang heller aldrig dem til at vise noget, hvis de ikke ville eller lign. Jeg spurgte også altid om alder først. Men så efterhånden som jeg blev revet med af stemningen (og det at det nogle gange kunne tage meget lang tid at finde nogen), kom jeg også til at gøre det med nogle piger uden at spørge om alder først…
Nu her er jeg så blevet bange for, om nogle af dem så faktisk har været for unge til den slags…
Jeg bruger ikke længere Omegle. Både fordi det begyndte at blive kedeligt, men også fordi jeg altid fik det dårligt med mig selv bagefter, og det gjorde derfor bare min ensomhed værre, da jeg følte mig som en klam freak, der ikke fortjener at være sammen med ”normale” mennesker. Det gik også op for mig, at det at vise sig selv nøgen til fremmede på nettet nok ikke er så god en ide (derfor viste jeg heller aldrig mit ansigt).
Men tanken om potentielt at have onaneret til mindreårige har jeg meget svært ved at slippe, og jeg har mega dårlig samvittighed over det.
Jeg føler, at jeg har gjort noget meget forkert, og jeg sammenligner mig selv med en krænker eller pædofil (selvom jeg selvfølgelig godt ved, at jeg ikke er det, da jeg ikke tænder på børn, og jeg søgte på ingen måder heller ikke specifikt efter mindreårige derinde, og jeg groomede dem heller ikke sådan noget).
Jeg væmmes bare stadig ved mig selv. Jeg er bange for, at jeg har gjort dem ondt eller lign.
Jeg støtter også alt det, der foregår i medierne lige nu med seksuel krænkelse osv., men jeg føler mig lidt som en hykler, når jeg jo også selv måske har krænket nogen.
Efter lidt tid med at være nedtrykt over det, endte jeg med at fortælle min mor om det. Hun sagde, at hun selvfølgelig godt forstår, hvorfor jeg er ked af det over det, og at jeg heller ikke skal gøre den slags igen uden at tjekke alder først, men også at jeg sådan set aldrig nu kan finde ud af, hvor gamle de faktisk var, og derfor om hvorvidt jeg overhovedet har gjort noget forkert eller ej, så der er ikke nogen grund til at køre mental ”tortur” på mig selv.
Jeg har lært, at jeg ikke skal gøre det igen. Jeg har det bare stadig rigtig svært med, at jeg ikke tænkte mig mere om.
På forhånd tak:-)
Dreng, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 19 år.
Tak fordi at du skriver til BørneTelefonen. Jeg kan godt forstå din vanskelige problemstilling og jeg vil gøre mit bedst for at afhjælpe dig.
Vi ved, at der er mange unge, som faktisk bruger Omegle til at at afprøve og udforske flere seksuelle ting og møde andre, som gerne vil prøve det samme.
Desuden er du er i en alder, hvor man gerne vil udforske sin seksualitet og det er meget naturligt, at man gerne vil afprøve, hvor ens seksuelle grænser er. Det er vigtigt at udforske den ” sunde” seksualitet (indenfor lovens grænser).
Når jeg læser dit brev, så kan jeg læse, at du er bange for om du har overskredet andres grænser. Jeg er ked af at høre, at du føler sådan. Ofte kan man blive revet med af en stemning, mens man sidder foran skærmen og komme til at gøre ting, som man egentlig ikke havde lyst til. Man kan komme til at føle stor skam, selvom man ikke har gjort noget forkert, men blot udforsket sin seksualitet.
Jeg ved ikke, om du ved det, men Omegle har en aldersgrænse på 18 år, medmindre man får tilladelse af sine forældre og er over 13 år gammel. Aldersgrænsen er til for at beskytte børn og unge, så de ikke får ubehagelige (og/eller seksuelle) oplevelser. Når aldersgrænsen er 18 år, kan man komme til at se ting på siden, der egentlig kun er beregnet til voksne – som du også selv nævner, sker der mange seksuelle ting, der ikke bør ses af børn og unge.
Derfor er det vigtigt og super flot at du reagerer. Du vælger at stoppe og tænke over det og det er en rigtig god egenskab og modenhed at have med sig, når det handler om at chatte og have videochat åben om sex og afprøve ting. Desuden er det super flot og modigt, at du har snakket med din mor om det. Og din mor er virkelig god og har helt ret i alt det, som hun har fortalt dig og snakket med dig om.
Som du selv skriver, så har din største bekymring været at gøre noget forkert eller at såre andre, hvilket også er derfor at du er stoppet med det. Og nu har du det svært ved, at du føler, at du ikke har tænkt dig om – men jeg synes faktisk netop, at du har tænkt dig om, på en super fornuftigt måde. Du har trukket dig fra Omegle fordi, at du har tænkt dig om og det er den måde, som du skal forsøge at se forløbet på.
Tag din første behagelig oplevelse med den første pige med dig og måske se, om du kunne finde en pige eller kæreste, som du vil kunne fysisk ses med. Det er aldrig særlig nemt i starten, at skulle snakke om hvad man tænker på seksuelt og hvad ens grænser er, når man finder en kæreste. Men husk på at det er en helt naturlig ting.
Til sidst vil jeg sige, at https://www.sexlinien.dk/ er et godt sted at besøge. Du kan tale eller skrive med rådgiverne om spørgsmål, der handler om sex og relationer. Jeg ved fra andre unge, at de kan være gode at tale med.
Du kan også altid ringe til BørneTelefonen – hvis du har brug for at snakke om stort eller småt, vi vil altid gerne lytte.
Med Venlig Hilsen BørneTelefonen.