Brev
Min mors kæreste har taget på mig
Halløj!
Jeg er en pige på 18 år. Jeg bor hjemme med min mor, storebror, og min mors kæreste. De har snart været sammen i 8 år. Jeg har aldrig haft et problem med min mors forhold, og overordnet så har jeg haft et relativt godt forhold med ham.
Det ændrede sig sidste år (jeg var 17), hvor han tog på mit bryst i flere minutter. Jeg turde ikke sige noget til ham, turde ikke sige stop, og min mor var i lokalet lige ved siden af. Da han stoppede skyndede jeg mig væk, men jeg har aldrig sagt noget til min mor om det. Hun virker så glad i deres forhold, jeg ville føle at jeg ødelagde det. Han sagde undskyld, og jg har prøvet at komme videre. Men sidste måned, begyndte han at røre op ad mit ben, at holde hans hånd på den nederste del af min ryg.
Jeg ved godt at det ikke lyder så slemt, men hver gang han røger mig kan jeg kun tænke tilbage på da han tog på mit bryst. Jeg tør ikke at være hjemme nogle gange, men ved ikke hvad jeg burde gøre.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Jeg kan godt forstå, at du skriver til os og ikke ved, hvad du skal gøre.
Situationen hjemme hos dig er jo uholdbar – uanset om du overordnet har et relativt godt forhold til din stedfar.
Du har nemlig ret til at kunne være i dit eget hjem uden at bekymre dig om uønsket berøring og krænkelser.
Du har jo nok ret i, at din mor er glad for din stedfar. Men det er ikke dit ansvar at sikre, at der ro i familien og at alt – på overfladen – virker godt. Du har brug for at gøre noget.
Det virker som om, at din stedfars berøringer slår en kile ned mellem dig og din mor. Det føles måske umuligt for dig at åbne op for din mor og fortælle om krænkelserne. Jeg kan godt forstå, hvis du er bekymret for din mors reaktion og usikker på, hvordan hun vil reagere.
Jeg tror, at du har behov for at tale med en anden og udenforstående person, der virkelig ved noget om, hvordan du får den rette hjælp.
Den hjælp og støtte kan du få af en rådgiver på Center for seksuelle overgreb.
Du bestemmer selv, hvor meget du vil sige til rådgiveren og hvornår samtalen skal stoppe – og du kan i første omgang vælge at være anonym.
Det kan føles meget lettere at tale med en rådgiver, når rådgiveren ikke kender ens navn. Der er nemlig virkeligt meget skam forbundet med overgreb, som din stedfar har udsat dig for. Skammen er nemlig kernen i seksuelle overgreb- og betyder, at overgrebsmanden ofte går fri (og kan fortsætte med krænkelserne overfor en selv eller andre).
Måske kan du kontakte en rådgiver nu, hvor du har læst dette svar? Det håber jeg, så du kan få den rette hjælp og rådgivning til gavn for dig og din familie.
Kærlig hilsen BørneTelefonen