Brev
Føler mig misbrugt :'(
Kære bb.
Jeg er en pige der går i 6. Klasse og er tolv år. Jeg har haft det af lort til! Seriøst jeg har haft selvmordstanker og været cutter.!!Nu er der en dreng i min klasse der hele tiden tager mig på brysterne og jeg syntes faktisk ikke der er særlig rart.!!
Jeg har sagt han skal lade vær, for nogle gange tager han hårdt fat og vrider i mine bryster og det gør altså virkelig ondt. Hver gang jeg ser ham spørger han om jeg skal hade en patvrider, og jeg er faktisk blevet lidt bange for ham 🙁 jeg føler mig brugt af ham, for nogle gange tager han bare og klemer blidt og smiler til mig.
Han spørge tit hvilken frugt jeg er (altså størrelsen på mine bryster) og jeg har sagt at jeg ikke vil snakke om det! Her for nogle dage siden skete der noget jeg sent vil glemme: Jeg og ham var hjemme hos min veninde. Vi sad og så film, men lige pludselig kilder han mig og løber ud af værelset. Selfølgelig løber jeg efter ham og siger til min veninde at hun bare skal vente. Jeg løber ud af døren og min ven hopper om bag ved mig (det er en langt gang så min veninde kunne ikke høre noget), og tager rundt om mine bryster bagfra.
Jeg vender mig og og sparker ham på skinnebenet, men han undviger. Han lægger mig ned på gulvet, og tager min arme op foran midt hoved så jeg ikke kan gøre noget da han sidder på mit underliv. Ham begynder at rykke sig frem og tilbage, og tager sin ene hånd og trykker lidt hårdt på mine bryster. Han grine af mig, og tager sin hånd ind under min bluse og for fat i min top. Han prøver at komme ind under den, og det gør han også. Jeg begynder at skrige, men drengen råber at det bare er fordi at han kilder mig.
Han begynder at tage hårdt på min bryster, for nu mærker han direkte på dem. Hans underliv bevæger sig frem og tilbage på mig og jeg begynder næsten af græde. Han begynder at stønne. Jeg prøver at komme fri af hans greb men han er MEGET stærkere end mig.
Det der. Skete derefter var virkelig frygteligt. Han råber til mim veninde at han skal på toilettet, og jeg også skal så vi går derud sammen (vi er – eller var – bedste venner så hun syntes ikke det var så mærkeligt) ude på toilette kaster han mig ned på gulvet og han kægger sig ved siden af mig og begynder at gnide sin hånde op ig ned af mit underliv. Jeg græder helt vildt og han rejser sig op og går ovenpå og lader mig lige der.
Jeg rejser mig op og går oven på og lader dom ingenting men han kikker hele tiden på mig. Da vi skulle hjem igen, skulle han og jeg tage bussen sammen. Da vi venter på bussen skubbe han mig hele tiden ud foran de biler der kommer. Da jeg skal ud af bussen igen, skubber han mig så jeg et lige ved at falde. Jeg hader mig selv, fordi jeg ikke gjorde modstand, og har det som om det var min egen skyld. Jeg har ikke snakket med nogen om det. Det værste er at vi ser hinanden vær dag i skolen.
Hjælp mig i er min eneste udvej!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Mange tak for dit brev! Sikke nogle ubehagelige oplevelser, du har haft med ham drengen. Jeg kan godt høre, at han ved mange lejligheder har overskredet din grænser groft, så der er ikke noget at sige til, hvis du er rystet over hans opførsel!
Jeg ved ikke om du har talt med nogen om det? Det er ikke i orden, at han tager dig på brysterne i skolen, eller udenfor skolen, når nu du har sagt til ham, at du ikke vil have det… Jeg synes, hans opførsel er meget bekymrende, og tror at det vil være godt for både dig og ham, hvis det her ikke bare bliver tiet ihjel...
Jeg ved, at det kan være rigtigt svært, men jeg tænker at det er rigtigt vigtigt, at du finder nogle voksne der kan hjælpe dig… Er der en voksen du stoler på? En lærer, dine forældre, eller måske nogle andre voksne?
Din tidligere bedste ven skal have at vide, at det ikke er i orden det han gør, og du har måske også brug for hjælp til at komme videre på en god måde… (Der findes faktisk også behandlingstilbud til unge krænkere - og udfra din beskrivelse, kunne det lyde som om, at han godt kunne have brug for det. I hvert fald har han jo slet ikke forstået at læse dine signaler og det er jo nødvendigt, at han lærer det!)
Det er helt normalt, at man føler en form for skyld, fordi man ikke gjorde nok modstand, hvis nogen har overtrådt ens grænser. Jeg tænker, at du meget tydeligt ved flere lejligheder har signaleret, at du ikke har været interesseret i, at han rør ved dig. ( Men det er vigtigt at vide, at det også er nok bare at sige nej!) Han gik over din grænse og selvom dine følelser måske siger noget andet.. Er det ikke din skyld..
Der findes en hjemmeside der hedder www.voldtaegt.dk, her kan du læse om seksuelle overgreb, almindelige reaktioner (såsom skyldfølelse) efter et overgreb og hvor man kan henvende sig og få hjælp. Måske kunne det være rart for dig, at tjekke den ud?
Det er rigtigt vigtigt, at der sker nogle ændringer. Du bliver nødt til at få det bedre i skolen, og han skal stoppe med at tage dig på brysterne og være grænseoverskridende.. Derfor er jeg nødt til at sige til dig, at jeg tror, det er MEGET vigtigt at du får talt med nogle voksne der kan hjælpe dig i det her…
Hvis du ikke ved, hvordan du får gjort det er du altid velkommen til at skrive ind på BørneChatten eller ringe på BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale anonymt med nogen andre, og måske få nogle gode råd til, hvordan du kan gribe det an. begge steder er der voksne, der er vant til at give råd og vejledning til børn og unge…
Jeg håber rigtigt meget, du snart finder nogen, der kan hjælpe dig..
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.