Brev
Føler mig krænket
Hej børnetelefonen
Da jeg var tolv sagde min far jeg var fin fordi jeg begyndte at få bryster, jeg blev lidt ukomfortabel men tænkte ikke over det, en dag sagde han jeg så godt ud i mine nye bukser og jeg tog ham i at kigge på min numse. Så en dag efter nogle år mens vi spiste tog han lige pludselig på mit bryst og jeg blev meget forskrækket. Det stoppede så i et par år.
Jeg er 16 nu og har for nyligt taget ham i at kigge på min numse og han har sagt til min mor jeg har en god røv hvilket jeg finder ubehageligt. Hvad skal jeg gøre? Jeg har prøvet at fortælle ham jeg synes det er underligt men han siger det er familiekærlighed og at jeg ikke skal tage det sådan.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Hvor er det godt, at du mærker dine egne grænser så klart.
Du har ret til at sige højt, at du ikke har lyst til ‘god-røv’-snak eller andre ting, der handler om dit udseende.
Det er ikke rart at blive vurderet på sin krop. Og slet ikke på en seksuel måde af ens far!
Hvor er det godt, at du allerede har forsøgt at trænge igennem til din far. Desværre tænker din far, at det er dig, der har misforstået hans signaler.
Han har ikke forstået, at han som voksen er ansvarlig for, at hans signaler slet ikke kan misforstås.
Med andre ord ligger bolden på hans banehalvdel – ikke på din!
Kan du få din mor til at tale med din far? Du kan evt. skrive et brev til hende. I brevet kan du forklare, at du ikke ønsker at blive vurderet på røv eller andet af andre mennesker – og at hun godt må tale med din far om det…
Du virker som en modig type, der også ville kunne sige/skrive det direkte til ham – denne gang endnu tydeligere end sidst. ‘Familiekærlighed’ og snak om ‘god røv’ hænger ikke sammen, selvom din far undskylder sig med det.
Det siger sig selv, at han slet ikke skal røre ved dig. Som jeg forstår det, skete det heller ikke siden.
Din far skal ændre sine signaler, så ingen misforstår dem – og det er hans ansvar alene. Hvis din far stadig ikke har forstået, så kontakt os igen.
Så må vi tale lidt mere sammen. Sammen kan vi finde flere ideer og forslag.
Kh BørneTelefonen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.