Brev
er dette overgreb?
Kære børnetelefon.
Jeg var på et tidspunkt til en fest som blev holdt hjemme hos mig med nogle tætte venner. 4 drenge og en anden pige. Vi er alle sammen rigtige gode venner og hår på samme skole.
Vi drak en masse og var oppe sent. Den anden pige tog hjem lidt efter midnat da hun skulle noget andet den næste dag. drengene overnattede. Jeg var rimlig fuld da vi gik i seng og tænkte ikke så meget over at det var dumt at sove alene i et værelse med 4 drenge.
Da vi gik i seng, da lagde en af drengene sig ved siden af mig og begyndte at holde om mig. Det var okay da jeg stolede på at han ikke ville gøre noget. Efter vi havde sovet lidt kunne jeg mærke at hans hånd gled ind under min trøje og op mod mit bryst.
Jeg bad ham om og flytte hånden hvor han bare sagde “bare rolig jeg gør ikke noget” og derefter forblev hans hånd på mit bryst.
Det syndes jeg ikke var rat. Han spurgte mig også flere gange i løbet af natten om jeg ville kysse hvor jeg havde sagt nej. Efter noget tid begyndte jeg begyndte at ryste og syndes det var rigtig ubehageligt at han blev ved med at spørge og at hans hånd forblev på mit bryst.
Tilsidst endte jeg med at gå udenfor og hvor derefter jeg forblev udenfor indtil morgen hvor jeg bad dem alle om at tage hjem.
Jeg skriver til dig børnetelefon da jeg er meget i tvivl om dette er et overgreb eller ej, da jeg ikke ture bede ham om igen at fjerne hans hånd og om han ikke kunne rykke sig væk fra mig da jeg fandt det ubehageligt.
Jeg også meget i tvivl da jeg til en tidligere fest, hvor jeg også halv sov og var træt, havde sagt ja til at kysse hvor han også tog på mig.
Så jeg er meget i tvivl om dette er min skyld eller ej, fordi jeg havde givet ham lov til en tidligere fest eller om det er et overgreb da jeg faktisk sagde nej denne her gang og han blev ved. Håber i kan hjælpe mig og give mig svar.
(Ps. Vil gerne have at dette er helt anonymt, da jeg føler det er pinligt at dette er sket)
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det er bestemt ikke i orden, at han ikke respekterer dit nej. Og slet heller ikke, at han ikke fjerner sin hånd, når du beder ham om det.
Et nej betyder nej, og “flyt din hånd” betyder, at han skal flytte sin hånd. Det kan slet ikke diskuteres.
Du har retten 100 % på din side.
Det må uden tvivl have været meget ubehageligt for dig at være i den situation den nat.
Jeg vil derfor råde dig til at holde fysisk afstand til ham, når I bliver fulde sammen, for det lader til, at han har svært ved at håndtere det.
Hvis du samtidig føler, at det er svært at afvise ham, så han forstår det i situationen, så vil det måske hjælpe dig, hvis du prøver at undgå at komme til at være for tæt sammen med ham i lignende situationer.
Kunne du tale med ham om det, når I ikke er fulde?
Kunne du sige til ham, at det er dybt ubehageligt, at han rører ved dig, når du siger fra?
Hvis du holder af ham som ven, kunne du sige dét til ham, så han ved, at det ikke bliver til mere, og så det ikke går ud over jeres venskab, at han gør tilnærmelser.
Måske misforstår han, fordi han så gerne vil noget mere med dig, at han helt overser alle dine afslag. Jeg siger ikke dette, fordi det så er okay, hvad han har gjort. Men fordi det måske kan hjælpe på din følelse af pinlighed at se det fra hans side.
Nogle gange, når andre har gjort noget mod os, som vi ikke kunne lide, så kan vi blive skræmte. Og hvis det ikke var drengens ønske at gøre dig skræmt, så kan det måske hjælpe dig at vide, at det han ville med dig ikke var at gøre dig ubehageligt til mode.
Det er også derfor, at det kan være godt, hvis du kan tale med ham om, hvad der er sket. Det kan hjælpe dig til at komme af med pinligheden og få det bedre.
Måske er han faktisk forelsket i dig … kunne det være derfor, han ikke kan lade dig være? Måske kan du få ham til at åbne lidt op og fortælle dig, hvad han egentlig ville.
Hvis det er for svært at tale med ham om det, kunne du prøve at tale med nogle af jeres fælles venner.
Måske er der én af de andre drenge, der kan tale med ham, så han forstår det. Kunne det være en idé?
Og din veninde kunne hjælpe dig med at holde den afstand til ham, du har brug for, når I er til fest sammen.
Ja, det kan de andre drenge jo også, hvis de ved, at der er behov for det.
En sidste ting:
Hvis du kan mærke, at du bliver ved med at have det dårligt over oplevelsen, så er det vigtigt, at du får talt med nogen om det.
Jeg vil især råde dig til at tale med din veninde, men jeg vil også råde dig til at tale med en voksen, du har tillid til.
Samtidig er det vigtigt, at drengen forstår, at det reelt set er et overgreb, når han ikke respekterer andres seksuelle grænser.
Det kunne han have brug for at få at vide. Måske også fra en voksen.
Du er også mere end velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Du er 100% anonym, så du kan roligt ringe. Vi vil meget gerne lytte og rådgive dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen