Er det voldtægt?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Hvor er jeg glad for, at du har fundet modet til at dele din historie. Du har gået med denne oplevelse i flere måneder, men har alligevel nu taget skridtet og bedt om hjælp. Det er godt gået.

Sikke en svær situation, du er havnet i. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at dele den med nogen.

Det er svært for mig at sige, om det var voldtægt. For at skulle kunne give dig et klart svar på det, ville jeg have brug for lidt flere oplysninger fra både dig og din ven.

Men det lyder som om, at du sidder med følelsen af, at du prøvede at sige fra, men at der ikke blev lyttet til det. Jeg tænker, at din ven overskred dine grænser og det må være rigtig ubehageligt for dig.

Man kan bagefter komme til at tænke: “hvorfor sagde jeg ikke tydeligt fra?” Men det kan være rigtig svært i en situation, hvor ens grænser overskrides. Og han skal jo også sikre sig, at du er okay og at du har lyst til at have sex med ham.

Det lyder ikke til, at han har spurgt dig om det på noget tidspunkt? Det lyder heller ikke til, at han har set eller forstået, at det ikke var okay for dig.

Der kan være mange måder, at sige nej på. Selvom man ikke siger det med ord, kan man vise det på andre måder. Det kan f.eks. være ved at holde sig i ro eller undgå at opfordre til noget. Har man ikke sagt eller vist et “ja”, er det jo også en måde at sige/vise et nej på.

Jeg ved ikke, om han har aflæst situationen på en anden måde, eller om han har ladet sig styre af sine egne behov og lyst til sex.

Uanset hvordan han har opfattet situationen, er det din oplevelse og dine følelser, som er det rigtige for dig.

Måske kunne det være godt for dig at tale med nogen om det, der skete? Her på BørneTelefonen hører vi fra mange børn, som har været igennem det samme som dig. De fortæller, at det var svært at få det sagt, men at det hjalp rigtig meget at få tankerne og følelserne ud.

Det kan være rigtig svært, når ens grænser overskrides, også i forhold til sex senere i livet. Derfor tror jeg, at det ville være en god idé, hvis du fandt én at betro dig til.

Kunne du mon forestille dig at tale med din mor eller far? Du kunne måske vise dem dit brev og mit svar, hvis du synes, at det er svært at tage hul på samtalen?

Det kan også være en anden voksen, som du har tillid til, f.eks. en lærer eller en venindes mor.

Det er også en mulighed at få hjælp fra Center for voldtægtsofre. Her kan man søge råd, hvis man er i tvivl om, om man er blevet voldtaget. Også selvom der er gået et par måneder eller længere. De har talt med og hjulpet mange andre i sammen situation som dig.

Hvis du gerne vil tale lidt mere, inden du beslutter dig, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Det er gratis og du er anonym, vi kan ikke se, hvor du ringer fra.

Jeg ved godt, at det kan være en snak, som er svær at tage. Men jeg håber, at du finder modet til at betro dig til nogen. Du har allerede taget det første skridt ved at skrive her ind.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.