Brev
Er blevet en anden person
Hej
jeg er en dreng på 13 år, som er blevet udsat for voldtægt.
Det hele begyndte i 2012, hvor mig og min ven skulle købe slik til videomarathon. Nogle minutter efter vi gik derhen. Kom der en mand, og spurgte om vi skulle få et lift.
Min ven sagde at han kendte ham. Så jeg tænkte hvad kunne der mon gå galt ved det. Men han kørte os ikke til spar, han kørte os hen til hans garage. Hvor han først voldtog min ven, og derefter voldtog han mig.
Nogle måneder senere ringer min ven til mig( det skal lige siges at vi var meget tætte efter voldtægten). Han sagde at vi kunne blive frie. Så jeg gik hjem til ham. Hvor jeg ser at der er et tørreklæde, som hænger fast ved en krog. Han spurgte om jeg skulle begynde med det, men jeg sagde nej. Så han gjorde, imens jeg så på.
Siden da har jeg haft psykiske problemer. Kunne ikke sige det til nogen jeg kender. Fordi jeg har lovet min ven det, og jeg kan ikke trodse ham efter alt det her. Det kan jeg bare ikke.
Er blevet tæt tilknyttet til nogle anonyme folk bedre kaldt Anonymous, og de prøver at hjælpe mig. Men jeg får det ikke bedre.
Har overvejet selvmord, men jeg kan ikke sige farvel til mine forældre og min søster.
Mvh anonym
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng 13 år
Tusind tak for dit modige og ærlige brev. Hvor er det godt, at du har skrevet til brevkassen om de svære og voldsomme ting, som du har været udsat for, så du kan få noget hjælp, så du kan få det godt igen.
Jeg kan godt forstå, at det er rigtig svært at være dig lige nu for sikke en fortælling du har, og det rammer mig dybt alt det, som du har været igennem. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig med at få den hjælp, som du har brug for og som du så meget fortjener.
Du fortæller om den voldtægt som du og din ven, har været udsat for og dernæst om, der skete noget meget ubehageligt, da du tog hjem til din ven. Jeg er ikke helt sikker om jeg forstår det rigtigt, men valgte din ven at begå selvmord? Det er helt ubegribeligt at kunne forestille sig, hvordan du har det. De psykiske problemer, som du oplever, er så forståelige og dem skal du have hjælp til at arbejde med. Det er på ingen måde okay, det der er sket og det er rigtig vigtigt for mig at sige, at det på ingen måde er din skyld.
Du fortæller, at du har opsøgt Anonymous, og at de forsøger at hjælpe dig. Men du fortæller samtidig, at du ikke får det bedre. Når man har oplevet så voldsomme ting, som du har, så er det vigtigt at få hjælp, men det er også vigtigt at få den hjælp, som føles rigtig for dig. Den vil jeg gerne forsøge at hjælpe dig hen i mod, og det håber jeg er ok.
Det bekymrer mig selvfølgelig meget, at du har overvejet selvmord, men jeg er glad for at høre, at du har en dejlig familie, og at de kan være med til at give dig et håb om, at du kan få det godt igen. Det fortæller mig, at I har en rigtig stærk familie.
Jeg vil gerne fortælle dig om SISO – Videnscentret for sociale indsatser ved vold og seksuelle overgreb mod børn. De hjælper børn og unge, som har været udsat for voldtægt og de kan hjælpe med at finde frem til den måde, som er bedst for dig at få hjælp på.
De har en anonym telefonrådgivning, som er åben mandag-onsdag kl. 9.30-15, torsdag kl 9.30-18 og fredag kl. 9.30-13. Du kan kontakte dem på tlf.: 20 77 11 20, og du kan læse mere om dem her: http://www.socialstyrelsen.dk/born/overgreb/siso/telefonradgivning.
Lige nu kan det virke uoverskueligt og sikkert også ret skræmmende at skulle fortælle om, hvad du har været udsat for. Og du skriver også, at det er svært, fordi du har lovet din ven ikke at fortælle om det til nogen. Det kan jeg godt forstå. Det gør det svært at være i og derfor er det så vigtigt at få talt med nogen om de tanker og følelser, som helt forståeligt fylder så meget i din krop.
Du har allerede taget et kæmpe stort skridt ved at sende dit brev til brevkassen – det er så flot! Og det fortæller mig også, at du har et ønske om, at få den hjælp. Din ven vil helt sikkert også gerne se, at du kan få den hjælp, som han desværre ikke kunne finde frem til.
Når du er klar til det, så kunne det være en idé at vise dit brev til dine forældre. Det kan være en måde at få sagt de svære ting på, og giver dem også mulighed for at hjælpe dig. De kan give dig den støtte, kærlighed og omsorg, som du har brug for. Det er vigtigt. Hvis du har lyst til at skrive et nyt og andet brev end det, som du har lavet til brevkassen, kan du finde hjælp til at skrive det her:
Jeg er så glad for, at du har skrevet til brevkassen, og jeg håber virkelig, at mit brev har kunnet give dig de kram og den omsorg, som der skal til, for at du kan samle det sidste mod til at komme videre herfra.
Du kan også altid kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder en masse søde og dygtige rådgivere, som er klar til at give dig endnu mere støtte. Den er åben alle dage fra kl 11-23, og det er gratis og anonymt.
De kærligste tanker og kram fra BørneTelefonen