Brev
De store drenge
Kære børnetelefonen.
Da jeg aldrig er nået helt ind og snakket med en rådgiver over chatten – skriver jeg her.
Hver dag efter skole bliver jeg seksuelt misbrugt af nogen drenge fra min skole.
Jeg går i sjette klasse, drengene går i niende.
Det startede en dag da jeg gik hjem fra skole.
De råbte min røv var god og jeg blev bange. De gik efter mig. næsten hele vejen hjem. De holdte mig for munden og tog mig med ind i en slags hule inde i en busk. de spurgte om de måtte se mig nøgen og inden jeg nåede at svare rev de alt tøjet af mig. de tre drenge holdte mig i armene og den fjerde dreng begyndte at røre ved min tissekone uden tøj. han stak fingeren helt op og det gjorde mega ondt.
Siden da har de gjort det næsten hver dag i 4 måneder.
Jeg har haft sex med to af drengene det vil sige under tvang. det gjorde hammer ondt
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det var rigtig godt, du fandt på at skrive til BørneBrevkassen, når du ikke kunne komme igennem på chatten. Jeg er virkelig ked af, at vi har været så længe om at svare, for jeg forestiller mig, at du havde brug for et hurtigt svar. Selvom der er gået (for) lang tid, svarer jeg alligevel - forhåbentlig kan mit svar stadig være dig lidt til hjælp...
Jeg kan forestille mig, at du må tumle med en masse følelser, og at du sikkert er i syv sind omkring, hvad du skal gøre..? Måske har du allerede fået fortalt det til nogen, eller måske er der nogen omkring dig, der har fået en fornemmelse af, at der er noget galt..?
I hvert fald tænker jeg, at nogen skal have det at vide,. - Og helst nogen, som du kender, og som kan hjælpe dig med at få standset overgrebene. Jeg ved, at en del af de piger, der udsættes for seksuelle overgreb, har svært ved at fortælle om det. Det kan der være mange grunde til. - Måske føler dig sig flove/ skamfulde? Måske er de bange, fordi de er blevet truet til tavshed? Måske frygter de, hvordan andre vil reagere, når de hører om det..?
Men sagen er, at det er nødvendigt at søge hjælp, når du reelt ikke har nogen chance for selv at kunne få stoppet overgrebene. (De er flere end dig og meget større end dig.) Hvis du har svært ved at sige det direkte til en voksen, kan du evt. printe dit brev til BørneBrevkassen ud og bede den voksne om at læse det. Så vil de vide, at det er alvorligt, og at de skal hjælpe dig. Og hvis de har brug for råd, kan de ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57 (også selvom det ikke er dine forældre).
Du skriver ikke noget om, hvem du har omkring dig. Så hvis ikke du selv kan komme i tanker om en person, du vil turde gå til, så vil jeg i stedet anbefale dig at ringe til BørneTelefonen og tale direkte med en rådgiver. Rådgiveren kan hjælpe dig med at lægge en plan for, hvordan du får hjælp, og er vant til at snakke med børn og unge om alle mulige emner - også om voldtægter! Du kan ringe på 116 111. Det er gratis, og du er helt anonym.
Så kære, kære pige. Jeg håber, du kan samle alt dit mod og få brudt tavsheden (hvis ikke, du allerede har gjort det.) Det, drengene gør, er en forbrydelse, og det skal naturligvis standses!
Kram fra BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.