Brev
Bange for at gå ud om aftenen
Hej,
jeg er en pige på 17 år.
Da jeg var 13 år blev jeg en aftenen på vej hjem, udsat for et voldtægtsforsøg. Der skete ikke noget voldsomt, da jeg fik revet mig fri.
Jeg fortalte først mine forældre det, her efter jeg blev 16 år.
Men nu er jeg begyndt at være bange for at gå alene i mørket, og det er lige så jeg begynder at græde noglegange. Jeg bryder ikke om følelsen, og føler mig svag.
Hvad kan jeg selv gøre, for at stoppe det?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 17 årig pige
Sikken en skræmmende oplevelse du har været udsat for. Det er klart at det sætter sig spor. Tænk at du har gået med det for dig selv i så mange år.
Godt du fik fortalt det til dine forældre – sådan nogle oplevelser har det med at vokse, når de ikke bliver sagt højt.
Hvis du ved, hvem personen er, kan du tale med dine forældre om, hvorvidt du skal anmelde ham.
Når ubehagelige oplevelser har ligget og gemt sig længe, er det faktisk meget almindeligt, at man begynder at blive bange for mørke, alene hjemme osv.
Din følelse af, at føle dig svag er også meget almindelig. Så snart man ikke er i kontrol kan det fremkalde en følelse af at være svag.
Den mest effektive måde at stoppe det på, er at konfrontere det og tale om det – præcis som du nu har talt med dine forældre om det.
Men det kunne måske også være en god ide, at tale nærmere med Center for voldtægtsofre. Du kan tale med dem om din oplevelse, for de har talt med rigtig mange andre, der har været ude for noget lignende.
Jeg håber du får nogle gode snakke.
De bedste tanker fra Børnetelefonen