Brev
Venner, skole, selvskade og liv
Hej.
Jeg hader mine venner fordi jeg syntes de er mega irriterende. Jeg magter altså ikke lige at Skive sådan pænt som jeg skal i skolen.
Men altså jeg er født i Danmark og bor her men vil ikke kaldes dansker fordi jeg har intet dansk i mig. Min far flyttede her til på grund af en krig. Jeg kalder mig selv for invandre fordi det er hurtigere end at forklare hver gang alt det der lort.
Jeg har en storebror der snart bliver student og har verdens bedste veninder. De er begge to udlændinger og er bare så sjove og bare sådan nogle jeg ønsker jeg vil have.
Jeg har en vennegruppe på skolen hvor alle er dansker og gode til alt de kan ærligt ikke se mig være bare et skridt lidt bedre eller have noget der er bedre end deres🙄
På en eller anden måde har mine venner så fundet ud af jeg simpelthen laver selvskade hvilket jeg prøver på nogle gange men der sker ikke noget. Min veninde er så irriterende og sige det til en lærer selv om jeg har sagt det ikke er noget jeg gør.
Min lærer har så sagt det videre til min klasselærer som helt klart skal snakke med mig i morgen😭 Jeg ved jeg kommer til at græde i morgen som jeg hader.
Jeg vil virkelig have nye venner som er invandre ligesom min storebror. Mine venner er så selvoptaget og bare ikke noget for mig.
Jeg kan ikke skifte skole og jeg går ikke til en fritidsaktivitet. Det lyder ikke til noget stort men håber i forstår. Dette er min første gang men sikkert ikke min sidste.
Please skriv hurtigt tilbage og som sagt er det min første gang sp ved ikke hvordan dette fungere og er to sproget uden engelsk.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Du er hader af dine venner og ville ønske de var som din brors.
Din brors venner har også forældre, der kommer fra et andet land end Danmark, ligesom jer. Det lyder som om, at du mærker, at din bror har mere til fælles med sine venner, end du har med dine. Er det mon rigtig forstået?
Mange taler om, at det er rart at have venner som man ligner eller har noget til fælles med. Derfor forstår jeg også godt, at du savner det, når det ikke er sådan lige nu.
Du skriver, at dine venner er selvoptagede og ikke noget for dig. Det mærker du, når det føles som om, at de måler sig med dig. Du ville ønske, at de var mere ligesom din brors veninder.
Man kan vokse fra de venner man har.
Det er vigtigt, at man føler man passer godt sammen og at man har det godt sammen.
Der er ikke noget galt i at stoppe op og mærke efter om ens venner mon egentlig er de venner man ønsker. Det tror jeg faktisk, at mange mennesker gør, flere gange i deres liv.
Jeg kan faktisk godt forstå, at du synes det er svært at være i en vennegruppe, hvor der lyder til at være meget konkurrence.
Det virker, på dit brev, som om, at der er flere ting, der er ret svære for tiden. Ting, som du måske egentlig slet ikke har lyst til at gå alene med?
Du er så optaget af din brors venner. De lyder også til at have et godt forhold. Måske forestiller du dig, at de er rigtig gode til at være der for hinanden. Måske savner du også den slags venskab.
Du er jo selv rigtig god til at tale om det, der fylder hos dig.
Du skriver til os, og du har fortalt dine venner om selvskaden. Derfor har jeg også på fornemmelse, at du er en ret modig og åben pige. I hvert fald med nogle ting.
Men jeg lægger også mærke til noget, som jeg er nødt til at sige højt.
Selvom det måske ikke føles som lige nu, så tænker jeg faktisk også at dine venners handling kan være et forsøg på at være der for dig.
Dine venner blev måske netop meget bekymrede for dig.
Så bekymrede, at de har sagt det til en lærer og du i dag har et møde, der handler om det.
Du hader at græde, men du tror det vil ske. Jeg forstår godt, at det er grænseoverskridende for dig. De fleste af os, vil gerne ‘eje’ vores egen fortælling og bestemme, hvem der skal vide, hvordan vi har det.
Det gør du måske ikke helt lige nu. Men alligevel gør du. Lad mig forklare: Du har ret til at fortælle din side af sagen. Så fortæl dem, hvordan du oplever skolen og gruppen.
Måske kunne det være rart at tale om konkurrencen i gruppen. Det fylder jo rigtig meget for dig og jeg forstiller mig, at det måske også fylder for nogle af de andre piger. Fortæl dem, at det er svært for dig at være i.
Det er nemlig også dine læreres ansvar at, det er rart for jer at gå i skole, så hvis det føles som en svær gruppe, skal de hjælpe jer. Du kan spørge dem om, hvordan, hvis du har mod på det?
Jeg bliver også nysgerrig på om dine forældre mon er med til samtalen.
Måske du kan fortælle, at det nogle gange er svært i skolen og du er træt af måden i er sammen på i gruppen.
De vil sikkert også være nysgerrige på selvskaden, så hvis du har mod på det, kan du måske også fortælle dem lidt mere om, hvordan du har det?
Hvis det ikke føles nemt at sige, kan du måske bruge nogle af de råd vi har samlet her.
Tal med din bror
Jeg tror på, at du også vil møde venner, der giver dig samme følelse som når du kigger på din brors venner. Måske har du mødt dem allerede, men jeres venskab er måske ikke vokset sammen endnu. Måske vil du møde dem snart.
Indtil da, kan du måske tale med din bror. Nu ved jeg ikke så meget om din bror og jeres forhold. Men det er helt tydeligt, at du ser meget på din bror og de venskaber han har.
Din bror har måske alt muligt han skal, nu hvor han bliver student. Men det kunne være, at han også havde lyst og mulighed for at bruge lidt mere tid på dig – hvis du nu spurgte ham?
Det kan være, at han kan give dig nogle gode råd. Hvem ved: Måske har han også haft perioder, hvor hans venskaber har været svære eller han har manglet nogle venner, der kom helt tæt på.
Det kan måske hjælpe at tænke på, at venner ikke altid kan være det hele på én gang.
Det er nemlig de færreste, der finder alt de leder efter i én ven. Ofte kan det være rart at have nogle forskellige, til forskellige ting.
Nogle venner kan man måske grine med, andre græde med og nogle helt tredje går man måske bare i skole med.
For selvom du mangler nogle af grine med og føle dig ens med, så har du også en gruppe som du er sammen med i skolen og som rækker ud efter hjælp, når de er bekymrede for dig. Jeg håber, at det også kan føles lidt godt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen