Brev
Stress eller depression?
Hej.
Jeg er en pige på 17 år. Jeg skriver da jeg går og har det lidt skidt på flere punkter.
Jeg var bange for jeg havde form for stres eller depression, så jeg tog forskellige test på nettet, hvor resultatet var at jeg havde noget at begge dele.
Jeg har snakket lidt med min mor om det og hun har spurgt ind til det, jeg synes bare det er svært at snakke med hende om (jeg plejer at snakke med min mor om alt).
Kan jeg opsøge en læge uden min mor ved det og så få den pågældende læge til at se, hvordan og hvorledes og så efterfølgende fortælle min mor det, eller kommer hun til at få det at vide uanset, hvad?
-Hvis jeg kan tage til en læge uden min mor behøver få noget at vide om det, har en læge så tavshedspligt over for mine forældre selvom jeg er under 18?
Mvh.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit brev. Jeg ved, fra samtaler med andre børn og unge, at når man har det svært, så er det meget naturligt at søge efter svar på forskellige sites og via test, som findes på nettet, det er du altså ikke alene om.
Jeg ved dog også, at det ikke er til at sige, om man fejler lige præcis det, testene peger på, fordi det oftest vil kræve en lægelig vurdering. Det er derfor en rigtig god beslutning, du har taget om at opsøge din læge.
Når du spørger, om du kan opsøge din læge, uden at din mor får noget af vide, så vil jeg ikke kunne svare dig med sikkerhed. Det er sådan, at når man er under 18 år, så har dine forældre som udgangspunkt ret til at få at vide, hvis du er syg eller skal have en form for behandling igennem lægen. Men det er samtidig sådan, at alle har ret til rådgivning/vejledning, uden at forældrene underrettes derom. Det vil dog altid være lægens vurdering, hvornår han eller hun mener, at dine forældre skal orienteres.
Du skriver, at du normalt deler alt med din mor... Kunne det mon være en fordel og hjælp for dig, at din læge orienterede hende om din tilstand? Jeg spørger om det, fordi jeg tænker, at hvis du har brug for en eller anden form for behandling, så vil det være godt for dig, at have en som står dig nær til at støtte dig i forløbet... Giver det mening for dig?
Uanset, så vil jeg foreslå dig, at du måske starter med at ringe og spørge din læge, om du kan få råd og vejledning, uden at din mor orienteres. Så kan du ud fra hans/hendes svar selv vurdere, om du vil fortælle din historie eller ej. Hvad tænker du mon om det?
Jeg håber, at mit svar hjælper dig lidt videre og ønsker for dig, at du får den hjælp, der skal til for at du får det bedre.
Kærlig hilsen til dig fra BørneTelefonen