Brev
Rygning
Hej Børnebrevkasse.
Jeg er en dreng på 12 år (snart 13), som har været fast ryger i cirka 1 år. Jeg har røret omkring 3 smøger om dagen i et helt år. Nu er jeg stoppet og vil starte på en frisk i år 2013.
MEN! Jeg tænker lidt om jeg kommer til at vokse normalt igen? Kan jeg blive høj og stor, og vil det påvirke min udvikling?. Efter jeg er stoppet er jeg begyndt at drikke meget mælk. Jeg vil gerne blive meget høj og stor, men kommer jeg til at blive det når jeg har røget i et helt år? Håber i kan hjælpe mig.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år, tak for dit brev om "Rygning".
Jeg synes, det er en rigtig god beslutning, du har taget, om at holde op med at ryge. Forhåbentlig kan du holde fast i din beslutning, men måske kan dine forældre eller nogle andre voksne omkring dig støtte dig? På din skole er der en sundhedsplejerske, som kan være god at snakke med om den slags. Måske kunne du prøve at snakke lidt med hende?
Du er bekymret for, om det har påvirket din udvikling, at du har røget. Jeg kender ikke nogen undersøgelser, der viser, at rygning skulle påvirke væksten, men du ved sikkert godt, at det er usundt for både lungerne og resten af kroppen at ryge. Jeg synes, du har valgt et godt alternativ til rygning for at kunne udvikle din fysik. Det er godt at drikke mælk, men det vil også være godt for dig at spise en sund kost og motionere på en eller anden måde, f.eks. gennem sport.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.