Brev
Porno er bange
Hej
Jeg ser porno og er afhænge af det vil virkelig godt stoppe med det og nu har jeg holdt en stor pause men er kommet til at begynde igen på det
Og er bange for at det kommer til at stå på de sociale medier
Hvad skal jeg gøre 😳🙏
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 12 år
Det er faktisk ret almindeligt, at man kan blive lidt nysgerrig og begynde at se porno, når man kommer i puberteten.
At se porno kan være en måde at lære sig selv og sin krop bedre at kende. Det er dog vigtigt at huske, at der findes meget porno, der er meget voldsomt, og i værste fald kan give en et helt forkert billede af sex. På mange netsider kan det være svært at finde rundt, og det kan gøre, at man måske ser noget, man bestemt ikke havde lyst til.
De fleste kan bedst lide at holde deres “porno-kiggeri” privat. Det er altså ikke nødvendigvis noget, man deler med alle andre – og derfor er det heller ikke noget, man har lyst til skal ud på de sociale medier. Men hvad får dig til at tro, at det skulle blive lagt ud på de sociale medier?
Som du måske ved, så er der altid en risiko for, at man kommer ind på hjemmesider, der efterfølgende gemmer cookies og måske også sender virus til ens PC – og det er selvfølgelig ikke sjovt. Så derfor skal man selvfølgelig passe på, hvad det er for nogle sider, man besøger.  Men jeg har ikke hørt, at det er noget, der skulle blive lagt ud på de sociale medier..
Jeg ved ikke, om du kan bruge svaret? Ellers må du meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116111. Du kan også læse mere om porno hos Sexlinien, hvis du er nysgerrig.
Mange hilsner
BørneTelefonen