Mine forældre pisser på hvad jeg siger…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12

Det lyder ikke rart, at dine forældre ikke hører dig. Jeg kan sagtens forstå, at du bliver ked af det. Når man er ked af det, kan man komme til at tænke nogle grimme ting.  Det betyder ikke, at man er et dårligt menneske. Det er helt almindeligt at få de tanker.

Det lyder som om, at du og din mor ikke forstår hinanden så godt. Jeg synes, det er godt klaret, at du har fortalt hende, at du ikke føler dig hørt. Også selvom hun skifter emne og hæver stemmen.

Det kan være, at hun forstår dig bedre, hvis I snakker om det, når I ikke er sure?  Vil du mon have mod på det? Det kan også være, at du allerede har forsøgt det.

Det kan være en god ide at skrive et brev. I brevet kan du stille og roligt forklare hende, hvad du savner i jeres måde at snakke sammen på. Det er en god ide at åbne brevet på en positiv måde. Du kan fx skrive, at det heller ikke må være rart for hende at blive så gal. Og at du virkelig ønsker, at I kunne blive bedre til at tale sammen. Derefter kan du måske blive mere direkte om de ting, der ikke fungerer hjemme hos jer.

Faktisk er det sådan, at dine forældre ikke må slå dig. De må heller ikke true med at slå dig. Det betyder, at det ikke er okay at din mor fortæller dig, at hun har lyst til at klappe dig en. Måske vidste du godt det allerede? I hvert fald du godt komme ind på emnet i dit brev.

Det ville det være rigtig godt, hvis du kunne snakke med en anden voksen. Det kan for eksempel være en lærer fra din skole eller en vens mor eller far?

Du kan også få hjælp fra kommunen. De skal nemlig hjælpe børn og familier, der ikke har det godt. I første omgang er det en god ide at kontakte din kommunes ‘anonyme rådgivning for unge’. Der kan du høre om, hvilke rettigheder du har, og hvordan kommunen måske vil kunne hjælpe dig.

Prøv at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. På BørneTelefonen kan vi hjælpe dig med at finde det rigtige nummer. Du kan enten ringe til os på 116111 eller skrive på chat eller SMS. Du kan også tale videre med os – og måske kan vi få flere ideer sammen.

Hvis dine forældre har brug for at tale med nogen, har de mulighed for at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57.

Jeg synes det er rigtig stærkt af dig, at du har skrevet herind. Du har taget et stort skridt ved at gøre det.

Jeg håber, at du har mod på at få snakket med en voksen om, hvordan du har det, så du kan få det bedre derhjemme.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.