Brev
omskæring
jeg er en dreng på 12 år, og mine forældre vil konvertere til islam.
om 2 uger skal jeg og min storbror på 14 og lillebror på 10 år omskæres.
jeg er nærvøs.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år Tak for dit brev. Jeg kan rigtig godt forstå, at du er nervøs for at skulle omskæres, især hvis du ikke helt ved, hvad der kommer til at ske og hvordan det foregår. Det er helt almindeligt at blive bekymret, hvis man ikke ved, hvad det er, der skal ske og måske heller ikke helt ved hvorfor...
Har du mon talt med din forældre om, hvordan det foregår, når du skal omskæres? Og hvordan det bliver bagefter? Og hvorfor I skal omskæres? Jeg tænker, det bedste for jer tre drenge er, at få en snak om de ting sammen med jeres forældre. Kan I mon det?
Hvis du nu ikke ønskede en omskæring, var der så mulighed for at du kunne undgå det? Ville dine forældre acceptere det?
Da jeg ikke helt ved, hvordan du og dine brødre har det med at skulle omskæres - ud over at I selvfølgelig er rigtig nervøse, så vil jeg forsøge at fortælle dig lidt om de rettigheder, som du har.
Det er forældrene, som kan bestemme om et barn skal omskæres. Er man over 15 år, så har man også selv noget at skulle have sagt til det - og kan også selv være med til at bestemme. Er man under 15 år - som dig - så har du også ret til at fortælle din holdning til det. Din holdning og mening skal også have betydning - altså du skal også lyttes til.
Det er de rettigheder børn har, når en omskæring skal foregå hos en læge. Det er dog ikke alle, der får lavet omskæringen hos en læge, da det ofte, som hos dig, er i forbindelse med noget religiøst, omskæringen bliver lavet. Derfor er det vigtigt du/I ved, at du kan bede om at få det lavet af en læge.
En lægen skal forinden fortælle dig flere ting, f.eks.:hvordan det kommer til at foregå, hvordan lægen vil sørge for at behandle smerter både under og bagefter omskæringen, hvordan du skal sørge for at holde såret rentHvis du eller din storebror ved, hvem jeres læge er, så kunne det måske være en mulighed for Jer at tale med  lægen om jeres forældres beslutning - og her kunne I bede lægen om informationer omkring omskæringen.
Måske bliver du helt forvirret over at læse alt det her, da du jo "bare" skrev, du var nervøs for, hvad der skulle ske, men her på BørneTelefonen prøver vi at hjælpe børn med at blive hørt, og mange børn, der skriver herind, ved faktisk ikke, at de har ret til at sige, hvad de mener om det, der skal ske i deres eget liv.
Måske kan du vise dit brev og mit svar til din storebror, så I sammen kan læse, hvilke muligheder I har og hvad I hver især tænker om det?
Ved du mon, om der er nogle af dine venner, som allerede er omskårne? For så kunne det måske være rart for dig at tale med dem, og høre hvordan det var for dem at blive omskåret?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os på BørneChatten, hvis du har lyst til at snakke mere. Det kan være, du tænker, at de ting, som jeg har forslået her, ikke er muligt for dig, og så vil jeg håbe, at du vil kontakte os igen, hvor du kan tale eller skrive med en rådgiver.Kærlige Hilsner BørneTelefonen