Min far er i en retsag ;(

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære T.

Jeg kan sørme godt forstå, at du beder om hjælp. Sådan som du beskriver dit liv lige nu, tænker jeg, at det kan være rigtig svært at være dig..

Jeg tænker, at du i en ung alder er blevet introduceret til nogle meget alvorlige emner, og det kan være svært at gå rundt med de tanker og bekymringer?

Jeg forestiller mig, at hele perioden hvor din far bliver anklaget, rejser bort og kommer hjem igen, må have påvirket jer alle rigtig meget? Gad vide om du havde nogen til at hjælpe dig, lytte til dig, - som du selv så fint kalder det - var der nogen som så dig??

Du fortæller lidt om, at du har følt skyld... Jeg ved ikke, hvor gammel din paplillesøster er, men nogen gange kan man som storesøster føle et rigtig stort ansvar, måske også fordi ens familie forventer at man "passer på" sin lillesøster? Men det er vigtigt, du husker på, at ansvaret for din paplillesøster er de voksnes. Man kan være en god og omsorgsfuld storesøster på mange måder, men ansvaret for, hvordan hun har det, er de voksnes.

Du beskriver nogle store forandringer ved dig selv, som du samtidig ikke virker så begejstret for? Mon det er rigtigt forstået..? Som udgangspunkt tænker jeg, at det er rigtig godt, at du selv er bevidst om dine forandringer, og du også har tænkt over, hvorfor det mon er sådan...

Det, der måske er vigtigt lige nu, er, hvordan du kan få hjælp til at få det bedre..?  For selvfølgelig skal du ses og høres af de rigtige!!

Når du fortæller, at du cutter, tænker jeg, at du på alle mulige måder råber på hjælp og på at blive set... Tror du, at det kan hænge sådan sammen..?

Er der mon nogen voksne udenfor din familie, som du har tillid til? En voksen som kunne være gode at tale med? Det kan både være en skolelærer, en venindes mor eller andre som du stoler på og har det godt sammen med..

En anden mulighed kan måske være, at du får en bisidder fra Børns Vilkår. En bisidder er en voksen, der kender børns rettigheder og som kan støtte og hjælpe dig med f.eks. at tage kontakt til din kommune. En børnebisidder kan hjælpe dig, hvis du ikke har nogen voksen, du stoler på, og som kan hjælpe dig med din situation. En bisidder kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal gøre, hvis du f.eks. har det rigtig svært derhjemme.

Du kan læse mere om bisidderordningen her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Bisidder.aspx Måske kunne det være hjælpsomt for dig at få kontakt med en af vores bisiddere..? Du kan komme i kontakt med dem ved at ringe på tlf. nr.: 3555 5559.Ellers kan det måske være rart at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor du dels kan tale med en rådgiver om hvordan du har det lige nu, men måske også få hjælp til, om der er andre du kan henvende dig til for at få hjælp hos eller til at tage kontakt til en af vores bisiddere.

Mange hilsner
BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.