Brev
Kram og nus
Hej
jeg er usikker på om de tanker og følelser jeg har er normale
siden jeg begyndte på at være interesseret i piger har det aldrig været noget med sex at gøre jeg har rigtig meget lyst til at få en kæreste som jeg kan kramme og nusse med.
for et par måneder siden begyndte det at være lidt mere end bare at tænke det ville være dejligt, jeg glæder mig til at komme i seng så jeg kan ligge og tænke og jeg forestiller mig altid hvordan det vil være at ligge i en seng med en pige og kramme eller holde hænder, det er nærmest højtepunktet på dagen og ligge og tænke på det ikke fordi der ikke sker noget andet. min største drøm jeg har er at prøve at falde i søvn i en seng mens jeg krammer en pige eller bare at en pige krammer mig i sengen.
jeg har ikke rigtig nogen erfaring med piger, og jeg er usikker på om det man ser i film og læser er sådanne i virkeligheden for jeg synes det virker meget voldsomt bare at skulle holde hænder med en jeg godt kan lide, så jeg bliver bekymret for om det forventes at jeg skal kysse men en kæreste for jeg tror ikke jeg ville ture at gøre det inden der var gået langt tid. hvad jeg har hørt og læst vil de fleste drenge rigtig gerne vil have sex og det er mere piger der gerne vil kramme.
så er det normalt den måde jeg har det på og hvis ikke hvad skal jeg så gøre hvis jeg får en kæreste.
undskyld for den måske lidt forivrende tekst men jeg ved ikke hvordan jeg skal kunne formulere det. 🙂
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år,
Tusinde tak for dit ærlige brev og dine tanker og følelser. Det er så godt, du har skrevet ind, for jeg tænker de tanker må fylde noget hos dig. Først vil jeg fortælle dig hvor modigt det er, at du tør skrive i dit brev, hvordan du inderst inde har det med dine tanker om sex, kram og nus.
Når jeg læser dit brev får det mig til at tænke, hvor god du faktisk er til at formulere dine tanker om de her ting. Det er slet ikke et forvirrende brev, men omvendt så fint og modigt.
Dit brev får mig til at tænke, at du har en meget kærlig måde at vise omsorg på til andre. Det skriver jeg, fordi du fortæller om dine tanker om hellere at ville kramme og nusse end have sex. Det tror jeg faktisk mange piger vil synes er rigtig rart, at det er sådan du har det.
Med det mener jeg, at som du skriver med film og sociale medier, kan der være stort pres på både piger og drenge omkring kærlighed og sex. Måske det er rigtig rart for både pigen og du at tage tingene helt stille og roligt. Kan du mon følge mig i det?
Du skriver , Jeg er usikker på, om det man ser i film og læser er sådan i virkeligheden. Og at du synes det virker meget voldsomt. Jeg kan sagtens forstå, at du tænker sådan. Og nej, det er ikke sådan i virkeligheden.
I virkeligheden er det slet ikke alle mennesker, som har lyst til at det skal være voldsomt. Det er lige så fint at have lyst til at kramme og nusse. Lidt sådan som du har det måske.
Som du er inde på i brevet, hører, ser og læser man meget om hvordan andre har sex, eller hvad der er ”normalt”. Mange unge har det som dig, især inden første gang de er sammen med nogen. Der kan være så store forventninger til hvordan man skal se ud, eller hvad man skal gøre i den situation.
Men du skal bare vide, at det er vildt stærkt at turde gøre noget andet end sådan som det er på film. Måske det her ikke lige er noget du har snakket med dine venner om. Men jeg kunne forestille mig, at du ikke er alene om at have det sådan. Jeg har snakket med andre unge, både piger og drenge, som slet ikke har lyst til sex sådan som det ser ud på film.
Det er også helt normalt ikke at have erfaring med piger endnu. Måske du, som du også skriver vil have brug for at der går lang tid, hvor du lærer pigen at kende inden i holder i hånd og måske kysser. Er det mon sådan du har det?
Du spørger, hvad du skal gøre hvis du får en kæreste. Her tænker jeg, at du skal lytte til din stemme inden i. Eller din egen lyst. Hvis du har lyst til at kramme og intet andet, så er det fuldstændig okay.
Jeg forestiller mig at din kommende kæreste engang vil synes det er rigtig rart at snakke om, hvad I har lyst til eller ikke lyst til. Det kan virke lidt pinligt i begyndelsen. Men du kunne måske starte med at sige som du skriver i brevet, ”Min største drøm er at prøve at falde i søvn, mens jeg krammer”. Eller ; ”Jeg vil gerne lære dig godt at kende, inden vi holder i hånden”.
Kunne du mon forestille dig at dele dine tanker med en kæreste en dag? Eller måske med en rigtig god ven eller veninde, som du har tæt på? Det kan føles godt at dele sine tanker med nogen, man stoler på og kan snakke med om personlige ting.
Det er så godt, at du kan mærke, hvad du tænker og føler. Hvis du har lyst til at læse mere om følelser, sex, kroppen og lignende kan du kigge lidt her på Sexliniens side. Det er en anonym rådgivning og brevkasse.
Du er også velkommen til at skrive eller ringe til os på BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke med en voksen. Eller hvis du har brug for hjælp med noget. Jeg håber, du kunne bruge nogle af mine råd og tanker.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen