Brev

Jaloux

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18
Tak for dit brev, hvor du spørger, hvordan du kan arbejde med din jalousi og helst stoppe med at være jaloux. Jeg tænker, det første skridt til at besejre din jalousi er, at mærke efter, og erkende, at du er jaloux. Det har du gjort, kan jeg læse i dit brev og jeg kan forstå, at du oplever, at dit liv, altid har været præget af din jalousi, din misundelse.
 
Jalousi og misundelse er meget ens følelser, det virker som om, de tit opstår, af den samme grund. Jalousi viser sig som regel, når der er nogen eller noget, man er bange for at miste. Misundelse er, når der er noget, en anden har, som man selv gerne vil have, men tror, er uopnåeligt.

Man kan sige, at begge følelser beskæftiger sig med savn, længsel og angst for at miste. Når jeg læser dit brev, så virker det ikke som om, du er specielt jaloux fx på din kæreste. Du skriver ikke noget om, at du fx tænker på om din kæreste er dig utro. Det jeg læser i dit brev er mere, at misundelse er et stort problem for dig.

Det er på en meget fin måde, du beskriver, hvordan dine følelser af misundelse kommer, og jeg kan godt forstå, at du er sur og ked af det og gerne ville være dem foruden. Jeg kan se, at du er opmærksom på, hvornår du tænker og føler sådan og det tænker jeg, er det første skridt på din vej til at slippe af med og undgå dine tanker om misundelse.

Rigtig mange mennesker føler misundelse og bruger utrolig megen energi på at dyrke deres indre utilfredshed og hige efter andre menneskers lykke og held. Jeg kan læse ud af dit brev, at du ikke er specielt stolt, når du oplever, at du bliver misundelig på din kæreste eller andre personer i dine omgivelser.

Jeg tænker, at når du er misundelig, så overser og glemmer du alt det gode der sker i dit eget liv og stræber i stedet efter at få noget af det, som andre har. Derfor så tror jeg, at ”vejen frem for dig”, måske kan være, at du hver dag skal fortælle dig selv, hvad du er glad for og sætter pris på i dit liv, også hvad de glæder dig på andres vegne.

Hver dag skal du fortælle dig selv, hvad der har glædet dig i dag. Det kunne fx være, at du er glad for din kæreste, hans væremåde over for et barn, en ven, osv. Det kunne også være, at du er glad for at det er gået godt for en af dine venner. Det kunne også være, at du var glad for dine venner, dine forældre eller andre familiemedlemmer.

”Øvelsen” går ud på, at prøve at vende dine negative misundelses tanker til positive glade tanker, hvor du langsomt lærer, at sætte pris på dit eget liv. Det er ikke noget der sker ”over night”, men jeg tænker, du er kommet langt, for du er opmærksom på problemet.

Måske kunne du tale med din kæreste eller en af dine veninder om dit ”nye projekt” og så kunne i sammen fastholde hinanden på, at I hver dag skulle finde noget positivt, der var sket i jeres liv. Håber du kan bruge mit råd, hvis ikke, så er du velkommen til at ringe herind (BørneTelefonen er også for unge - tlf. 116 111) og tale med en rådgiver.

Mange tanker BørneBrevkassen.

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.
Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat