Brev
Jaloux
Hej,
jeg er en pige på 18 år. Jeg har et problem, som hver eneste dag gør mig aggressiv, ked af det og vred. Jeg bliver al for let jaloux når nogen har det bedre end mig. Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal være glad for andres vegne og det irriterer mig ekstremt meget, selv når jeg ved at de har fortjent at have det godt.
Fx min kæreste er på ferie lige nu i 3 uger, soler sig og har det meget bedre end den ferie jeg var på. Jeg bliver sur på min kæreste, ked af det og ynkelig. Jeg sidder bare hjemme og er sur og snakker ikke med nogen, fordi jeg bliver så misundelig. Men det er ikke kun med ferier, det er med ALT. Min kæreste får fx altid penge af sine forældre hvorimod jeg ikke har et særlig godt forhold til mine forældre, så jeg får ingenting af dem og lever bogstavlig talt med ingen penge låst fast i mine forældres hus.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for at komme af med den her jalouxi. Det gør mig så vred at folk har det bedre end jeg, da jeg synes jeg selv har fortjent det. Har været igennem meget i mit liv, såsom mine forældre har haft kræft osv, så jeg har tidligere været inde i en depression gennem 4 år. Jeg håber på noget svar, eventuelt hvad jeg kan gøre, så jeg kan stoppe med at blive så jaloux.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18
Tak for dit brev, hvor du spørger, hvordan du kan arbejde med din jalousi og helst stoppe med at være jaloux. Jeg tænker, det første skridt til at besejre din jalousi er, at mærke efter, og erkende, at du er jaloux. Det har du gjort, kan jeg læse i dit brev og jeg kan forstå, at du oplever, at dit liv, altid har været præget af din jalousi, din misundelse.
Jalousi og misundelse er meget ens følelser, det virker som om, de tit opstår, af den samme grund. Jalousi viser sig som regel, når der er nogen eller noget, man er bange for at miste. Misundelse er, når der er noget, en anden har, som man selv gerne vil have, men tror, er uopnåeligt.
Man kan sige, at begge følelser beskæftiger sig med savn, længsel og angst for at miste. Når jeg læser dit brev, så virker det ikke som om, du er specielt jaloux fx på din kæreste. Du skriver ikke noget om, at du fx tænker på om din kæreste er dig utro. Det jeg læser i dit brev er mere, at misundelse er et stort problem for dig.
Det er på en meget fin måde, du beskriver, hvordan dine følelser af misundelse kommer, og jeg kan godt forstå, at du er sur og ked af det og gerne ville være dem foruden. Jeg kan se, at du er opmærksom på, hvornår du tænker og føler sådan og det tænker jeg, er det første skridt på din vej til at slippe af med og undgå dine tanker om misundelse.
Rigtig mange mennesker føler misundelse og bruger utrolig megen energi på at dyrke deres indre utilfredshed og hige efter andre menneskers lykke og held. Jeg kan læse ud af dit brev, at du ikke er specielt stolt, når du oplever, at du bliver misundelig på din kæreste eller andre personer i dine omgivelser.
Jeg tænker, at når du er misundelig, så overser og glemmer du alt det gode der sker i dit eget liv og stræber i stedet efter at få noget af det, som andre har. Derfor så tror jeg, at ”vejen frem for dig”, måske kan være, at du hver dag skal fortælle dig selv, hvad du er glad for og sætter pris på i dit liv, også hvad de glæder dig på andres vegne.
Hver dag skal du fortælle dig selv, hvad der har glædet dig i dag. Det kunne fx være, at du er glad for din kæreste, hans væremåde over for et barn, en ven, osv. Det kunne også være, at du er glad for at det er gået godt for en af dine venner. Det kunne også være, at du var glad for dine venner, dine forældre eller andre familiemedlemmer.
”Øvelsen” går ud på, at prøve at vende dine negative misundelses tanker til positive glade tanker, hvor du langsomt lærer, at sætte pris på dit eget liv. Det er ikke noget der sker ”over night”, men jeg tænker, du er kommet langt, for du er opmærksom på problemet.
Måske kunne du tale med din kæreste eller en af dine veninder om dit ”nye projekt” og så kunne i sammen fastholde hinanden på, at I hver dag skulle finde noget positivt, der var sket i jeres liv. Håber du kan bruge mit råd, hvis ikke, så er du velkommen til at ringe herind (BørneTelefonen er også for unge - tlf. 116 111) og tale med en rådgiver.
Mange tanker BørneBrevkassen.
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.