Hvad er meningen med livet?

Hej Brevkasse.

Jeg er en pige på 16 år. Jeg er en super social pige, med gode venner og familie så der er intet der. Dog kan jeg ikke se meningen med livet. Jeg har nu søgt efter meningen med livet et par månederes tid, men jeg kan stadigvæk ikke komme op på noget. Jeg har surfede rundt på nettet, og for det meste står der lykke og glæde er svaret på meningen med livet. Men jeg føler bare ik det er nok?

Du bruger omkring 20 år på udannelse, og derefter ud og have job, for at senere kunne forsørge familie, men er det virkelig det eneste formål med livet? Penge? Udannelse? Derudover føler jeg ogs at glæde ik er en god nok grund til at leve… For hvorfor opleve glæde en gang i mellem i livet på jorden, end at dø og komme op i himlen og føle glæde hele tiden? Hvad er det som er så godt at leve nede på jorden og hvorfor?

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Meningen med livet bruger man hele livet på at lære at kende.
Der er nemlig ikke bare én mening. Der opstår hele tiden noget nyt, der giver mening. Og også en masse ting, der ikke giver mening.
Det må man så sortere i, så man ikke bruger tid på ting, der føles unødvendige, ubehagelige eller uvedkommende

Hvis man ser helt biologisk på det, som det er med dyrene, så er meningen med livet at sikre artens overlevelse; altså sove, søge føde, spise, sørge for tag over hovedet, formere sig, opfostre børn, der kan klare sig – og sådan går det i ring.

Men nu er mennesker ikke ligesom dyrene. Vi har mere veludviklede hjerner end dyrene. Derfor rykker menneskeheden sig hele tiden. Vi udvikler os, og der opstår nye behov, ny viden, nye interesser og nye meninger.

Vi foretager valg, gør spændende ting, fylder livet ud med kærlighed, venskaber, film, bøger, musik, viden, motion, frisk luft, søde sager, shopping og alle de milliarder af andre interesser, den enkelte har.

At uddanne sig og arbejde lyder måske som slaveting, man bare skal igennem, selvom man ikke har lyst. Og det kan også nemt føles sådan, når man ikke rigtig ved, hvad man har lyst til.
Når man finder ud af, hvad man gerne vil, så er det virkelig sjovt at tage en uddannelse eller have et arbejde, fordi man beskæftiger sig med det, man interesserer sig allermest for.
Og det gælder også dem, der er godt og grundigt trætte af skolen i udskolingen eller på ungdomsuddannelse.
Pludselig ser man meningen med livet. Altså ens eget liv.

Det er nemlig ikke livet i det hele taget, der nødvendigvis skal give mening.
Ens eget liv skal give én eller anden form for mening, så man synes, at man har det godt. Det er nok det, du skal sigte efter.

At forstå hele livets sammenhæng er der ingen, der gør. Det, der giver mening for dig, giver måske ikke mening for mig – og omvendt.
Forstår du?

Der kan nemt være tidspunkter i ens liv, hvor alt føles meningsløst, trist og hårdt, fordi man er kørt fast i pligterne og ikke rigtig ved, hvordan man kan slippe ud af det.
Og hvis man samtidig har svært ved at forestille sig, hvad der skal ske med én i fremtiden, så kan det hele føles rigtig tungt.
Men det går over igen. Det kan dog godt være, at man har brug for hjælp, når man kører fast.

Det er meget almindeligt, at unge mennesker tænker ekstra meget over livet og søger svar på livets store spørgsmål.
Du er nået til et punkt i livet, hvor verden og livet udvider sig for dig. Du er ikke bare dine forældres datter længere. Du er et selvstændigt individ, der skal lære at forstå verden og begå sig i livet. Og det er ikke altid lige nemt.

Det bedste, jeg kan råde dig til, er at tale med nogen om dine tanker, så du ikke brænder inde med dem.
Man udvikler sig meget sammen, og det er spændende at høre, hvad andre mener. Og pludselig giver noget af det, de siger, ny mening.

Hvis du får brug for at tale med nogen, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.