Brev
Hvad er autisme og elimsi
Hej bb
jeg er en pige der har et spørgsmål: Hvad er autisme og elipsie(staves?) Jegmhar set nogle breve hvor ordene er indblendet men ved ikke hvad det betyder/er Plzzz hjælp mig! Hilsen E…
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Tak for dit brev. Du spørger hvad autisme og epilepsi er for noget.
Det er svært at svare enkelt på det, da autisme godt kan vise sig på forskellige måder. Men det er en udviklingsforstyrrelse, som man er født med, og som man ikke kan helbredes for, så den forsvinder. Dvs. at hjernerne hos mennesker med autisme fungerer lidt anderledes end flertallet af hjerner. For nogen betyder det, at de kan have svært ved at forstå andre menneskers følelser og mange mennesker med autisme har også svært ved pludselige forandringer. Nogle er nødt til at gå i specialskoler, andre kan sagtens gå i almindelig folkeskoleklasser, så der er stor forskel på, hvordan autismen påvirker den enkelte.
Epilepsi er en sygdom, der påvirker hjernen, som gør at man får kramper. Det kan også være meget forskellig fra person til person, hvor voldsom epilepsien er. Man kan få medicin, så kramperne ikke er så voldsomme.
Håber at svaret gav dig en ide om, hvad autisme og epilepsi er for noget. Ellers skulle du måske prøve at spørge nogle voksne omkring dig, for det kan være svært at skrive i et brev, så det er nemt at forstå.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.