Huller i tænderne

Hej BørneTelefonen,
Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte.

Altså, jeg var for nyligt til tandlæge-tjek, hvor de opdagede at mine tænder havde det rigtig dårligt.
Jeg har mange huller og begyndende huller, selv om jeg børster tænder hver morgen og aften – ofte længere tid end 2 minutter.
Jeg føler altså virkelig jeg gør alt for at pleje mine tænder, men alligevel er det gået så galt, at over halvdelen af mine tænder er beskadiget.
Hver aften efter tandlægebesøget har jeg børstet mine tænder i over 10 minutter og efterfølgende brugt tandtråd – alt imens jeg har stortudet.

Det påvirker mig virkelig meget, og jeg håber i har et svar der kan hjælpe mig se lidt lysere på tingene.

Hilsen en fortvivlet teenager

15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige

Tak for dit brev. Jeg kan virkelig godt forstå, at det påvirker dig, når din tandlæger siger, at du har fået huller i tænderne. Det er du langt fra den eneste, der har det sådan.

Her på BørneTelefonen taler jeg med andre børn og unge, som har fået huller i tænderne. Når jeg spørger dem, hvordan det påvirker dem, fortæller mange, at de føler skyld og skam over at have fået huller. Måske er det også noget du kan genkende? At du føler, at du selv er skyld i at have fået huller?

Så er det bare vigtigt at huske sig selv på, at der kan være mange grunde til at man får et hul. Og at det er forskelligt, hvor lidt eller hvor meget, der skal til før at man får det.

Det er selvfølelig vigtigt at børste tænder, morgen og aften. Mange tandlæger anbefaler også, at man bruger tandtråd. Det kan jeg høre, at du faktisk allerede gør. Det er en rigtig god ting.

Når det så er sagt, kan der også være andre årsager til at man alligevel får et hul. Nogle bruger måske en for stor tandbørste, så det kan være svært at komme ind i krogene af munden. Andre har ikke vidst, at det var godt at bruge tandtråd. Det findes også bare nogen som er født med mere sårbare tænder.

På den måde, kan der være mange grunde til, at man på uheldigvis ender med at få huller. Kan du følge mig i den tanke?

Husk at det ikke behøver at være “selvforskyldt”. For du fortæller jo, at du faktisk er god til at børste tænder, både morgen og aften i mere end 2 minutter. Faktisk kan man også børste sine tænder for meget og for længe  – så det går ud over tandkødet.

Men det er en rigtig god vane, at børste tænderne ca to minutter. Bliv endelig ved med det.

Huller i tænderne er desuden noget, de fleste mennesker oplever på forskellige tidspunkter i deres liv. Det løser selvfølgelig ikke dit problem. Men måske kan det være rart at vide, at man ikke er alene om de tanker der fylder hos dig for tiden.

Hvis tankerne stadig fylder, er det en rigtig god idé, at dele dem med nogen. Det kunne fx være dine forældre, en sød lærer eller en helt trejde person. Vælg gerne en du føler dig tryg ved. Ved at dele tankerne, bliver man nemlig ikke ligeså alene om det.

Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe eller skrive ind til os. Vi vil altid gerne hjælpe!

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.