Jeg ville ønske jeg kunne sove og aldrig vågne igen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig på 15 år

Jeg kan godt forestille mig, at det er nogle svære tanker, du har lige nu. Du skriver, at du har følelsen af ingenting. Og jeg kan godt forstå, at det er en rigtig svær følelse. Derfor synes jeg også det er så godt, at du skriver herind til BørneTelefonen og deler dem. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig videre.

Du skriver, at du længe har haft svært ved at gå i skole. Men jeg kommer til at tænke på, hvorfor skole mon er svært for dig? Der kan være forskellige grunde til, at det er svært. Det kan have noget med klassekammeraterne at gøre. Det kan have noget med lærerne at gøre. Det kan også være fordi, at det faglige er svært.

Jeg spørger, fordi jeg tænker, at det kan være en god ide at være opmærksom på, hvad det er der gør det svært at gå i skole. Og afhængigt af hvad der er det svære, så er det også noget forskelligt, som skal gøres. Du synes det har været svært i mange år. Men der hvor du er nu – på efterskolen – kan du komme i tanke om, hvad det er der er svært ved at være der?

Jeg synes det er rigtig godt, at du snakker med din mor. Det kan nemlig være en stor hjælp at snakke med andre om de ting, som er svære. Jeg tænker på, om I mon sammen kan snakke mere om, hvad det er der er svært for dig. Og omvendt kan I også snakke sammen om, hvad der kan gøre dig glad. For det kan måske være svært at komme på det selv. Man stopper jo normalt ikke op og tænker ”lige nu er jeg rigtig glad”. Det er ofte bare noget, der sker. Og derfor kan det måske være svært at komme efter selv.

Jeg tror ikke du skal være nervøs over, at du ikke lige nu kan komme i tanke om, hvornår du sidst har været glad. For hvornår er man egentlig rigtig glad? Og hvornår er man bare almindelig tilpas? Det kan være svært at gennemskue, og jeg tror faktisk det er lettere, hvis det er noget din mor og dig sammen snakker om.

Du kan sige til din mor, at du har tænkt meget over det i snakkede om sidst. Du kan sige, at du ikke kan komme efter hvornår du sidst har været glad. Og at du faktisk har en følelse af ingenting. Sammen kan I måske komme i tanke om ting, som gør dig glad. Måske du godt kan lide at tegne, danske, spille basket, læse en bog eller noget helt andet. Når I snakker sammen, kan det måske hjælpe til, at du begynder at gøre mere af det, som gør dig glad.

Lige nu går du på efterskole og jeg tænker på, om der mon er en lærer dér, som du kan snakke med også? Måske har du en kontaktlærer? For det lyder som om, at du synes det er svært at gå der. Igen ved jeg ikke, hvad det er, som der er svært. Om det er skolearbejde eller det at gå på efterskole, sammen med mange andre unge.

Men hvis der er en lærer på din skole, som ved at du synes det er svært, så kan det måske være en hjælp. Læreren kan være lidt ekstra opmærksom på dig, og snakke med dig om, hvordan det går. Det kan også være, at du sammen med din lærer kan lave en plan for, hvordan det skal blive bedre for dig at gå på efterskole. Hvordan du kan blive mere glad der.

BørneTelefonen har en side, hvor du kan læse andre unges breve om at have det svært på efterskolen. Du kan også se film og få flere råd til at gå på efterskole. Du kan se siden HER. Måske kan det være en hjælp for dig.

Jeg håber meget, at du har mod på at snakke mere med din mor og snakke med en lærer på efterskolen.

Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på tlf. 116111.

Varme hilsner fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.