Pædo

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig på 15 år.

Tak for dit brev! Hvor er det godt, at du rækker ud, når du bliver i tvivl og vil have hjælp til mærkelige mavefornemmelser.

Du fortæller, at din fornemmelse stammer fra, at du kiggede på en 4. klasses tegneseriefigurs bryster, og måske tændte det dig. Så spørger du bagefter, om det er pædo-agtigt.

Jeg kan forstille mig, at din egen bekymring og fornemmelse går på, at hun nok kun er 10 år, når hun går i 4. klasse, og måske du tænker, at det stadig er et lille barn, og der er 5 års forskel på dig og figuren.

Jeg kan godt se, hvorfor det gør dig bekymret, for en 4. klasses elev er stadig et lille barn. Men når jeg læser dit brev, bliver jeg alligevel ikke bekymret. Lad mig forklarer dig, hvorfor.

Det er ret almindeligt, at man gerne vil kigge på og er tiltrukket af pigers bryster, særligt dem på en tegneseriefigur, der måske er tegnet ældre og mere seksuelle, end de måske ville se ud, hvis de levede i virkeligheden. For det lyder jo faktisk ikke som om, at du ellers går og kigger på de yngre piger. Har jeg ret i det?

På samme måde er skuespillere ofte også er en del ældre, end den rolle, de spiller, og de har altid flot hår og makeup på. Har du måske lagt mærke til det før i film eller serier, du har set?

Som 15-årig, hvor du er midt i puberteten, er der ret stor sandsynlighed for, at man er fokuseret og interesseret i krop og sex. Jeg ved i hvert fald, at mange har det sådan, og derfor tænker jeg heller ikke, at der er sket noget, der betyder, at du er pædofil.

Så når du har kigget på den måske 10-årige tegneseriefigurs bryster, så tror jeg slet ikke, du skal tage det så tungt.

Okay, nu siger jeg noget, der måske lyder lidt voksent, men jeg siger det, fordi vi får en del breve fra unge, der har set nogle ting, der har givet dem en underlig følelse. Nogle gange en rar følelse, andre gange har det givet tanker, der er ubehagelige og svære at forstå. Derfor er mit råd at passe godt på sig selv og være opmærksom på, hvad man ser, når man kan. Men også bede om hjælp, når man fik set noget, der gjorde en forvirret.

Der er en masser af sjove, mærkelige og nogle gange ubehagelige bøger, videoer og ting (især på nettet), der kan få dig til at reagere på en måde, som kan være svær at forstå. Nogle gange kan man tale sig selv til ro, men andre gange, har man brug for andre, så man kan forstå det hele lidt bedre.

Du ved nok allerede godt alt det her, for jeg kan mærke, at du er god til at tænke over tingene og passe på dig selv. Jeg tænker, at det er derfor du skriver til os for at få råd, og det er stærkt at kunne bede om hjælp og råd, når man har brug for det. Bliv ved med det, så du ikke føler, at du er alene med tanker og oplevelser, som kan være svære at forstå!

Hvis du stadig er i tvivl

Jeg forstå det sådan, at din fornemmelse hænger sammen med tegneserien og ikke andre oplevelser af at være interesserede i meget yngre piger. Er det mon rigtig forstået?

Hvis der er andre oplevelser eller hvis der er noget, jeg har misforstået, så kan du altid skrive igen eller ringe til os på 116111. Vi vil meget gerne tale med med dig om den oplevelser, der kan være svære at forstå.

Jeg håber, at du med mit brev har fået ro i maven igen.

Mange kærlige hilsner fra

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.