Brev
Hudorme..
Hej BT.
Jeg vil gerne have en pænere hud.
Der er sådan noge sorte prikker på min næse og min mor siger at det er hudorme. Men jeg ved ikke hvordan man får der væk.
Jeg har også momobryn. Det er vildt irriterende for folk siger til mig at mine brun er meget lange. Jeg prøver at plukke dem men det er bare meget svært at få dem alle sammen.
Jeg har også bumser. Jeg ville gerne dække dem men min mor siger at jeg ikke må gå med makeup fordi at jeg kun er 10 år og man skal bare lade bumser være man hun forstår jo ikke at jeg ikke vil ses med bumser og blive drillet med det da jeg er den eneste i min klasse der får bumser og sådan noget.
Håber at i kan give nogle gode råd om hudorme, numser og sammengroede bryn
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Når man begynder at komme i puberteten sker der mange ændringer med kroppen og huden. Så det er meget normalt. Det er bare irriterende, når man får bumser og brynene vokser. Det sker for rigtig mange.
Jeg kan godt forstå, at du ikke vil blive drillet og at det er svært med de her ændringer. Mon du kan forklare din mor, at det gør dig ked af det, at du har fået bumser, hudorme og monobryn?
Måske kan I sammen gå på Apoteket eller i Matas, hvor man kan få hjælp til at, hvordan man kan rense sin hud. Eller måske har du selv mod på det? Eller du har måske en ældre søster eller veninde du kan tale med, som også har nogle råd? Sund kost, frisk luft og motion hjælper også alt sammen til en bedre hud. Måske hjælper det at vaske ansigt om morgenen og om aftenen, så huden bliver mere ren. Og du ikke kan undgå at få så mange hudorme og bumser.
Det kan være svært at plukke øjenbryn, men jo mere man øver sig jo bedre bliver man til det. Der er sommetider gode videoer, der kan være en god hjælp til at lære det.
Jeg håber, at du får talt med din mor. Du kan jo vise hende brevet og svaret her, hvis du synes det er svært at komme i gang med snakken.
Kærlig hilsnen
BørneTelefonen