Kan ikke Sove.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10

Tak for dit brev. Det var rigtig godt, at du valgte at skrive. For jeg tror nemlig, at det godt kan gøre det sværere at falde i søvn om aftenen, hvis man ikke fortæller til andre, hvor svært, det er. Derfor tror jeg også, at dine forældre skal have det at vide. Det er vigtigt at dine forældre ved, hvor meget det her påvirker dig. Jeg vil meget gerne hjælpe dig med nogle idéer til, hvordan du kan sige det til dine forældre.

Først vil jeg lige fortælle dig, hvor sej, du faktisk er. Du har selv prøvet at kigge på nogle hjemmesider for at løse problemet. Og du har forsøgt at følge de råd, du fik på hjemmesiderne. Det viser mig, at du er en sej pige, og at det også vil lykkes dig at få den hjælp og støtte fra dine forældre, som du har brug for.

I dit brev er du rigtig god til at fortælle om problemet. Derfor kunne du måske starte med at vise dine forældre dit brev – måske sammen med mit svar? Jeg tror, at det kunne blive starten på en rigtig god snak med dine forældre.

Måske har du en sød lærer, du også kunne have lyst til at snakke med? Det kan gøre det nemmere for skolen at hjælpe dig med at få det bedre, når du er i skolen.

Alle skoler har en sundhedsplejerske, som også er rigtig god at snakke med. Du kan snakke med sundhedsplejersken om din søvn. Og sundhedsplejersken er også rigtig god at snakke med om kroppens udvikling.

Du skal vide, der er andre, der som dig synes det er rigtig svært at sove. Som du selv er inde på, kan det godt handle om en del af udviklingen, men når det har stået på så længe, så er det vigtigt at få noget hjælp, så du trygt kan falde i søvn og få den søvn du har behov for. Nogel børn, føler de er bange, når det bliver mørkt og mere stille i værelset, ved ikke om du kan genkende dette?

Jeg håber, du har fået nogle gode idéer til, hvad du kan gøre. Husk at du altid er velkommen til at ringe eller skrive igen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.