Brev
Kan jeg bliver højere?
Kære BørneTelefonen
jeg er en pige på 10 år og er ca 135 cm. Hvilket er meget lavt i forhold til min alder.
Jeg for heletiden at vide at jeg er mega lav eller at man næsten ikke kan se mig. Og at jeg er på højde med en 5 årig.
Ville derfor høre om hvad man kan gøre for at blive højere.
Hilsen anonym
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 10 år.
Mange tak for dit brev. Du skriver at folk hele tiden sige ting om din højde. Det kan jeg godt forstå, at du bliver træt af! Jeg vil rigtig gerne se om jeg kan hjælpe dig.
Alle kroppe udvikler sig i forskellig fart og på forskellig måde. Nogle måneder går det hurtigt. Andre måneder sker der ingenting.
Det betyder også at det er helt normalt, at være lidt højere eller lavere end de andre på ens alder. Alligevel kan det godt føles lidt svært at være senere eller tidligere udviklet end de fleste.
Jeg kan faktisk også fortælle dig, at vi herinde på BørneTelefonen snakker med mange, som er kede af, at folk kommentere på deres højde. På den måde er du bestemt ikke alene.
Ofte mener folk det som ‘kærlige drillerier’ når de driller en med at man fx er lille. Men selvom det ikke er ment ondt, kan drillerier alligevel sagtnes gøre en ked af det. Det betyder også, at man ALTID har lov til at sige fra.
Næste gang der er en, der sige noget om din højde, kan du måske sige til personen, at du ikke kan lide det. Jeg kan godt forstå, hvis det kræver lidt mod at sige fra, men det ville være mega sejt af dig!
Hvis det ikke hjælper, er det nok en god idé at sige det til en voksen. Når man bliver drillet er det nemlig altid de voksnes ansvar at sørge for, at det stopper.
Der er som sådan ikke noget man kan gøre for at blive højere, eller for at komme til at vokse hurtigere. Derfor handler det om at få et nogenlunde forhold til sin krop og højde.
En måde man kan gøre det på, er ved at tale med nogen om sine tanker. Det kan ofte give lidt mere ro indeni. Måske har du en mor, en moster eller en veninde, som du er tryg ved?
Da du er 10 år er du dog stadig i voksealderen. Det betyder også, at du formentlig helt af dig selv vil komme til at vokse noget mere inden for de næste par år.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen på 116 111 – vi vil altid gerne hjælpe dig.
De bedste hilsner BørneTelefonen